Kedves rabbi! ======tól kaptam meg az ímélcímed. Miután ő nem tudott válaszolni a kérdésemre, azt tanácsolta, forduljak Hozzád bizalommal. A napújulásról olvastunk Rapcsányi László könyvében, azaz idén áprilisban207. alkalommal tér vissza arra a helyre, ahová I-ten a negyedik napon elhelyezte. Erről szerettem volna megtudni többet, de interneten nem találtam semmit, legalábbis magyar nyelven. Hol lehet ennek utána nézni? Van ennek valami különösebb jelentősége a vallásban, fűződik hozzá valamilyen ünnep? Köszönöm a segítséget, ====== Erika

Kedves Erika!

Napszentelés – Birkát Háchámá – különleges, 28 évente egyszer mondott ima, amiben dicsőítjük Istent, és hálát adunk Neki azért, hogy megteremtette a Napot és megalkotta a természet rendjét. Tartalmában és szerkezetében hasonlít a havonta mondott Holdszentelésre , azonban a Holdszentelésben a hangsúly a változáson, a Hold, és a hozzá hasonlító zsidó nép rendszeres megújulásán van. A Napszentelésben a hangsúly az állandóságon van, hiszen életünk legbiztosabb pontjának Isten a Napot teremtette, – úgy rendelte, hogy napról napra, hónapról hónapra, évről évre mindig reggel feljöjjön, megtegye útját az égbolton és este lenyugodjon.

Általában akkor mondunk áldást, amikor csinálunk valamit, vagy amikor tapasztaljuk, hogy valami történik, megváltozik. De mikor mondjunk áldást a teremtésnek arra a részére, ami állandó és így önmagában nem készteti az embert a Teremtő dicséretére? Bölcseink szerint ilyen áldást csak ritkán lehet mondani. Az áldás elmondását összekötötték a Nap teremtéséről való megemlékezéssel. Az Örökkévaló a teremtés negyedik napjának elején hozta létre a Napot (1Mózes 1:14-19.). Figyelembe véve, hogy a zsidó napok este kezdődnek ekkor kedd este volt. Akkor mondjuk a Napszentelést, amikor újra kedd estére tér vissza a Nap az akörüli helyzetébe, ahol a teremtéskor volt. ‎Pontosabban az ezt követő reggelen, azaz szerda reggel, amikor látni és élvezni lehet a Nap fényét.

Egy napév alatt ér újra vissza a Nap korábbi helyzetébe. Már Smuél (Smuél a csillagász, i. sz. 177?–257.) egy napév hosszát 365 nap és 6 órában állapította meg, ami kis kerekítéssel meg is felel a csillagászat mai álláspontjának. Ez azt jelenti, hogy a második évben körülbelül 365 nap és 6 óra után került vissza a Nap újra abba a pozícióba, ahová a Teremtő elhelyezte az első évben, de ez már nem kedd este, hanem egy és negyed nappal később. Még egy napévvel később péntek reggel 6 órakor került ugyan oda a Nap. 28 évnek kell eltelnie amíg újra kedd estére kerül teremtéskori helyzetébe. A 28-as szám (héberül írva כח, jelentése erő, képesség) a misztikában is nagy jelentőséggel bír.

Az áldás szabad ég alatt, és csak akkor mondható, ha látszik a Nap korongja. — Az áldásmondás ideje: attól a pillanattól, hogy a teljes napkorong látható a Mágén Ávrahám szerint 8:51-ig, Snéor Zálmán rabbi, a Báál háTánjá szerint ‎‎9:27-ig‎. — Ha eddig nem mondtuk, csillagászati délig (12:46) pótolhatjuk.— Jobb ha a szertartáshoz valamilyen új ruhadarabot is felveszünk, és arra is gondolunk a se­he­che­já­nu‎mondásakor. — A szertartást reggeli ima után, ha lehet, a közösséggel együtt mondjuk. — Lehetőleg nők és gyermekek is vegyenek részt a közös szertartáson, a zsinagógához hasonlóan külön csoportokban. — A lubavicsi rebbe felhívása szerint jó adakozással befejezni ezt a különleges és ritka szertartást. —

Az EMIH és a Chabad közössége április 8-án reggel 7:00-kor fog imádkozni a Keren Or zsinagógában és a Napszentelés szertartást 8:00-kor tartja a zsinagóga előtt a Károly körúton (napsütéses idő esetén).

Érdemes még ezt a videót megnézni, ahol a legutolsó napszentelésen látható 1981-ben a lubavicsi rebbe és a haszidok.

Üdvözlettel

Köves Slomó


Napszentelés rendje –‎ סדר ברכת החמה

/Forrás Zsidó naptár és útmutató, Emih, 2008/

Szabad ég alatt – ha a Nap látható – mondjuk. — Háleluja („Dicsérjétek…” – 157. old.). — Egy pillanatra fölnézünk a Napra, és folytatjuk az alábbi két áldással. — Lám­ná­cé­ách („A karmesternek…” – 200. old.). — Sir lámáálot („Zarándokének.” – 158. old.). — Háleluja („Dicsérjétek…” – 158. old.). —Tanu rábanán („Bölcseink így tanították…” – alább). — Lám­ná­cé­ách („A karmesternek…” – 159. old.).— Álénu(Záróima – 159–160. old.). — Közösségben Gyászolók kádisa (Naptár 150. old.). —

Áldott vagy Te, Örök Istenünk, Világ Ura, aki alkotja a teremtés művét!

Áldott vagy Te, Örök Istenünk, Világ Ura, ki életben tartott, meg­őr­zött bennünket, s engedte megérnünk ezt a mai napot!

בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, עוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית.
בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָּנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לִזְמַן הַזֶּה.

Bölcseink így tanították egy brájtában: „Ha valaki látja a Napot ciklusának kezdetén, a Holdat ereje teljében, a bolygókat körpályájukon, és a zodiákus csillagképeket rendjük szerint [azaz bizonyos csillagászati jelenségeket], annak azt kell mondania: ťÁldott [vagy Te, Örök Istenünk‎…], aki alkotja a teremtés művét!Ť”

תָּנוּ רַבָּנַן: הָרוֹאֶה חַמָּה בִּתְקוּפָתָהּ לְבָנָה בִּגְבוּרָתָהּ וְכוֹכָבִים בִּמְסִילּוֹתָם וּמַזָּלוֹת כְּסִדְרָן, אוֹמֵר “בָּרוּךְ עוֹשֶׂה בְרֵאשִׁית”. וְאֵימַת הָוֵי? – אֲמַר אַבַּיֵי: כָּל עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנֶה שָׁנִין, וַהֲדַר מַחֲזוֹר וְנָפְלָה תְּקוּפַת נִיסָן בְּשַׁבְּתַאי בְּאוֹרְתָא דִּתְלָת נַגְהֵי אַרְבַּע.

– És mikor van a Nap a ciklusának kezdetén? Ábáje azt mondta: „Minden huszonnyolc évben újrakezdődik, amikor Niszán tökufája a Szaturnusz órájába esik, azaz kedd este [6 órakor], szerda előestéjén.”

Kattints ide és kérdezz a rabbitól!

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.