Amióta a járvány miatt a közterületeken is kötelező a maszkviselés, egyre többen for­dulnak hozzánk azzal a kérdés­sel, hogy szabad-e sábeszkor masz­kot hordani.


Az áll alá tolt maszk

A különbség a két, az előző számunkban tárgyalt érv között, miszerint azért szabad viselni, mert véd vagy azért szabad viselni, mert kötelező, és hétköznap is hordjuk, abban az esetben lesz lényeges, ha az ember valamiért lehúzza a maszkot az álla alá. Ilyenkor ugyanis, ha a védelem miatt viseli, akkor nem mehet vele tovább a közterületen, hiszen így nem véd, vagyis már nem számít ruhának. Viszont, ha azért viseli, mert kötelező és mert mindig viseljük, akkor talán meg van engedve, hogy tovább haladjon.

Ez Áron Wasser rabbi véleménye (Vátéácár hámágéfá uo.). Én azonban nem értek vele egyet, hisz a Sulchán áruch (RSZ uo. 35–36.) azt írja, hogy ha az ember valamely ruhadarabját nem úgy használja, ahogy azt rendesen szokták, akkor tilos azt viselni az utcán sábeszkor. Jó példa erre, ha a ruha alját felhajtja egy kicsit, hogy ne piszkolódjon be a széle. Ezek szerint a maszkot csak akkor szabad viselni szombaton, ha szabályosan hordja, nem pedig az álla alá tolva.

 

Kell-e attól tartani, hogy levesszük a maszkot?

A maszkviselés engedélyének lehet egy további akadálya. A kesztyű viseléséről azt írja a Sulchán áruch (RSZ uo. 44.), hogy jobb, ha mellőzzük sábeszkor, éppen azért, mert megvan az esélye, hogy valamiért lehúzzuk és kézben visszük tovább. Talán ez igaz lenne a maszkra is, és tilos lenne emiatt viselni?

A két fenti érv alapján nem kell attól tartani, hogy le fogja venni az ember az utcán a maszkját.

Ha ugyanis azért viseli, mert kötelező, és nem szabad levenni az utcán, sőt meg is büntethetik miatta, akkor nem kell attól tartani, hogy az ember le fogja venni és kézben fogja vinni, ezért szabad vele kimenni az utcára.

Ha pedig azért viseli a maszkot, mert védelmet biztosít, akkor sem valószínű, hogy le fogja venni, hisz ez káros lehet neki. De valójában ez csak általánosságban igaz, hisz ha nincsenek emberek körülötte, akkor elképzelhető, hogy leveszi (Vájismá Mose uo. Mose Sául Klein rabbi nevében). Ezért a védelme miatt viselő esetben is csak azért meg van engedve, mert nem szabad levenni azt az utcán.

 

Amikor nem kötelező az utcán maszkot viselni

Remélhetőleg előbb-utóbb visszatérhetünk az enyhébb járványügyi előírásokhoz, és nem kell az utcán is maszkot hordanunk. Abban az esetben, ha csak a zsinagógában, mint gyülekezőhelyen kell viselni a maszkot, változik az utcai viselés sá­beszi szabálya.

Ha az ember csak azért veszi föl szombaton az utcára, mert nem viheti el az imádkozás helyére másként, akkor nem megengedett a viselése, hisz’ nem számít ruhának, mivel hétköznapon nem jár vele. De ha azért viseli, mert véd, akkor továbbra is meg van engedve, feltételezve, hogy nem kell tartani attól, hogy le fogja venni az utcán. Ha azonban van esélye, hogy le fogja venni, akkor a kesztyűhöz hasonlóan jobb, ha mellőzzük sábeszkor.

Ha pedig valakinek szép maszkja van, amit dísznek is lehet tekinteni, akkor elvileg szabad lenne vele kimenni az utcára, de tartani kell tőle, hogy ha nem kötelező, akkor le fogja venni, így erre nem támaszkodhatunk az utcai viseléskor.

Oberlander Báruch

Kattints ide és kérdezz a rabbitól!

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.