Jövő héten kezdődik az 5782. év a világ teremtésétől, amikor az Örökkévaló megteremtette Ádámot és Évát. Ennek az évnek az a különlegessége, hogy ez smitá, vagyis szombatév, amikor a tórai előírás szerint szünetel a mezőgazdasági munka Iraelben (3Mózes 25:1–7.). A smitá annyiban hasonlít a szombatra, hogy ilyenkor a föld megpihen és minden hetedik évben köszönt be.

Honnan tudjuk, hogy melyik a hetedik év? Ez nagyon egyszerűnek tűnik, csak az adott év számát kell elosztani héttel: 5782 osztva 7-tel az 826, vagyis ez a 826. hétéves ciklus vége. Technikailag ez igaz, azonban csak véletlenül. Ugyanis a smitá számítása nem a világ teremtésével kezdődött, hanem azután, hogy Jósua bevezette a zsidó népet a Szentföldre, miután 40 évet vándoroltak Mózessel a sivatagban. A smitá első ciklusa valójában csak tizennégy évvel később kezdődött, 2504-ben, miután már majdnem teljesen elfoglalták a szentföldet a zsidók és felosztották (Talmud, Éráchin 12b.). Azonban így már nem jön ki a számítás: ha ugyanis az eltelt éveket elosztjuk héttel, kiderül, hogy idén a hétéves ciklusok második évében járunk valójában. Hol számoltuk el magunkat?

Ahhoz, hogy ezt megértsük, meg kell ismerkednünk a jo­vél év fogalmával. A Tóra szerint minden hetedik smitá ciklus után jovél év van, amikor szintén szünetel a mezőgazdasági munka: hétszer hét az 49, tehát az 50. év a jovél (3Mózes uo. 8–13.). Csakhogy erről vita van a Talmudban (Nödárim 61a.). A Bölcsek szerint úgy helyes a számítás, hogy a jovél év az ötvenedik év, az új smitá ciklus pedig a következő évben, vagyis az 51-ben kezdődik. Így egyszerű a számítás, hiszen kerek számokkal, 50 éves ciklusokkal dolgozunk.

Jehudá rabbi szerint viszont a jovél nem befolyásolja a smitai ciklusok számát, tehát az ötvenedik év a következő smitá ciklus első éve és egyben jovél év is. Arról, hogy hogyan folytatódik a ciklus, két vélemény van. A Babilóniai Talmud szerint innentől kezdve minden nyolcadik smita ciklus első éve a jovél, vagyis csak a legelső jóvél esett az 50. évre, utána pedig már csak 48 év van két jóvél között (lásd Löor háháláchá 87–88. oldal). A Jeruzsálemi Talmud szerint (Kidusin 1:2.) viszont minden jovél után 49 évet számolunk, és az ötvenedik lesz a következő jovél. Így teljesen elválik a jovél és a smitá ciklus egymástól: az első jovél egy smitá ciklus első évében volt, a második egy második évben és így tovább.

Bár ezek a számítások eltérnek egymástól, minket most csak a smitá számítása érdekel, hiszen a jovél micvája szünetel. Ennek oka az a tórai utalás, melyet a Talmud (Éráchin 32b.) úgy értelmez, hogy a jovél év csak akkor számít, amikor a zsidó nép többsége Izraelben él, ami azonban nem fordult elő az első Szentély lerombolása óta (3339. évben).

A smitá számításáról pedig van egy további kapaszkodónk, ugyanis a talmudi bölcsek emlékezete megőrizte, hogy a második Szentély lerombolása a smitá első évében volt (uo. 11b.; Táánit 29a.). (A Talmud levezeti, hogy mind a két jovél-számítási vélemény megfelel ennek a ténynek [lásd Löor háháláchá uo. 87. oldal].)

Azonban két vélemény van arról, hogy mikor rombolták le a Szentélyt. RáSI szerint (Avodá zárá 9b-hoz) ez 3829-ben történt (polgári i.sz. 69). Ez alapján az idei év, 5781. a smitá év volt. Míg Rábénu Tám és sok más törvényhozó úgy véli, hogy a Szentély lerombolása 3830. évben történt (i. sz. 70) (lásd Löor háháláchá uo. 90–93. oldal; Cvi Kohen: Smitát kárkáot 2:1–2.). A Sulchán áruch (JD 331:19. végén; CM 67:1. végén RöMÁ) ezt a véleményt fogadja el, így a mai napig a 3830. évtől számoljuk a smitát. Így jön ki az, hogy a most induló 5782. esztendő a smitá ciklus hetedik éve, smitá év. 

 

Megjelent: Gut Sábesz 23. évfolyam 51. szám – 2021. szeptember 2.

 

Kattints ide és kérdezz a rabbitól!

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.