Kedves N!
Tekintsük át először, mi a probléma a fürdéssel sábeszkor! Sábeszkor a vízmelegítés főzésnek számít, és így Bibliai tilalom alá esik (Maimonidész, A szombat szabályai 9:1., lásd még Smirát sábát köhilchátá 1. kötet 1. fejezet 26. lábjegyzet).
Az a meleg víz, amit sábesz előtt felmelegítettünk és a tűzre raktuk melegen tartani, az használható szombaton.
Ezzel elvileg lehetne fürdeni is, de a fürdés – a test egészének vagy nagyobb részének megmosása – rabbinikus tilalom alá esik, mivel félő, hogy az ember a fürdéshez vizet fog melegíteni (Sulchán áruch RSZ 326:1.). Kezet, arcot, lábat, más kis testrészt azonban le lehet mosni sábesz előtt melegített vízzel (uo.). Noha elvben hideg vízzel lehetne fürdeni, mégis az lett az elfogadott álláspont, hogy azzal se mossuk meg
az egész testünket, mivel az utána való törülközés problémákba ütközik sábeszkor (pl. a vizes haj kifacsarása – uo. 6.).
A párakapun átmenve, még ha fürdésnek számítana is (lásd Piszké tsuvot 326:8.), akkor is csak a test kis felülete (kéz, arc) érintkezik
a vízzel. Igaz ugyan, hogy a Sulchán áruch azt mondja, vigyázni kell, hogy az ember közterületen ne vigyen vizet se a testén,
de egy párakapunál annyira kis mennyiségű vizet kap az ember, hogy az nem számít (Töhilá löDávid 326:14.; Piszké tsuvot uo. 82. lábjegyzet).
Másik előírás, amit meg kell vizsgálni, az a ruhamosás kérdése, ami szintén tilos sábeszkor (SÁ RSZ 301:56.). Itt is az áll, hogy
kis mennyiségű víz éri a ruhát a párakapuból, ráadásul nem is a ruhamosás a célunk vele, így ez sem akadály sábeszkor (uo.
302:21., lásd még uo. 2., de lásd Piszké tsuvot 302:24. végén).
Ezek alapján át lehet menni a párakapu alatt szombaton.
Üdvözlettel: Oberlander Báruch