Kedves Lilla!
A korábban idézett forrásokból kiderül, hogy a hajadon lányok nem takarják el a hajukat: a tórai parancsolat (4Mózes 5:18.), amiből a haj eltakarásának micváját levezetjük csak a férjes asszonyokra, elvált nőkre és özvegyekre vonatkozik.
Egy magyarázat szerint (idézi a Pánim möirot responsum 1:35.), ennek éppen az az oka, hogy így könnyen felismerhetővé válik, hogy ki nem házas még, ez pedig megkönnyíti a párkeresést és házasodást (lásd még a lubavicsi Rebbe: Igrot kodes 11. kötet 200. old.).
A pozsonyi Chátám Szofér rabbi (Nödárim 30b-hez kommentárjában) egy további magyarázatot ad erre. Szerinte ez egyike azon szokásoknak, melyekkel megkülönböztetjük magunkat a zsidótól eltérő kultúráktól, ahogy a Tóra mondja: „…törvényeik szerint ne járjatok” (3Mózes 18:3.). Mivel más kultúrákban elterjedt volt, hogy már a házasság előtt is befedték a nők a fejüket, ezért a zsidó lányok hajadonfőtt jártak, hogy megkülönböztessék magukat.
[A legismertebb ilyen megkülönböztető jel a kipa viselése, melynek egyik oka éppen az, hogy megkülönböztessük magunkat a hajadonfőtt imádkozó kultúráktól (lásd Tiré záháv, OC 8:3.).]
Egyes szefárd közösségekben a lányok imához mégis befedik a fejüket, de áskenáz zsidóknál ez nem szokás (lásd Jábiá omer responsum 6. kötet OC 15. fejezet).
Üdvözlettel:
Oberlander Báruch