Kedves N!
Igazad van, a betérés után vannak olyan kérdések, amelyekkel rögtön kell foglalkozni.
Az első természetesen a kóser konyha. Tény az, hogy lehetetlen betérni addig, ameddig az ember nem alakítja át az otthoni konyhát kósernak, hisz ha az ember nem gyakorolja a micvákat honnan tudja, hogy képes vallani őket egy életre szólóan?
De, ha a konyha már kóser volt a betérés előtt, akkor miért kell azt újra kóserolni? A válasz nagyon egyszerű. A bölcsek megtiltottak a bisul nochrit, vagyis olyan nyers étel fogyasztását, ami nem volt ehető és azt nem zsidó főzte (Sulchán áruch, Jore déá 113:1.). Ez akkor is tilos, ha biztosak vagyunk benne, hogy az alapanyag teljesen kóser volt. Nem csak az étel fogyasztása tilos, hanem az edényeket, amelyeket használtak a főzéshez, azokat kóserolni kell (SÁ uo. 16.).
Ezért van az, hogy hiába gyakoroltad a kóser főzést a betérés előtt sokáig, akkor is kell kóserolni, hisz nem-zsidóként főzted benne az ételt. Örülök annak, hogy nálad rendben lesz már a héten, és úgy tudom, hogy a Sz.-nél már meg is történt.
A mezuza kérdéséről érdemes megjegyezni – bár nem tartozik szorosan ide –, hogy Grünfeld Simon büdszentmihályi rabbi szerint (Máhárság responsum I. kötet Jore déá 57. fejezet végén), ha nem zsidó rak fel mezuzát egy ajtóra, akkor nem biztos, hogy nem kóser. De Landau Mose kisvárdai dáján szerint viszont (Mözuzot mláchim, Háláchá löMose 9.) biztos, hogy nem kóser. De ez a kérdés csak akkor merül fel, ha nem-zsidó egy zsidó otthonban rakta azt fel, de esetünkben az a helyzet, hogy egy nem-zsidó otthonra tettek fel mezuzát. Ez biztosan nem kóser, akár zsidó akár nem-zsidó rakta az fel, még akkor is, ha később lakik a lakásban zsidó, hisz nem-zsidó házra nem micva felrakni a mezuzát (SÁ uo. 286:1. a Römában). Így biztos, hogy a mezuza, ami felkerült, amikor még, mint nem-zsidó lakott a lakásban, nem érvényes, azt most le kell szedni, és újra felrakni a micváért, áldással (Misnát hágér 12:53.).
A mezuzá felrakása rögtön kötelező. Annak ellenére, hogy általában, ha valaki lakást bérel külföldön, akkor csak harminc nap után kötelező felrakni a mezuzát, mivel már a betérés előtt is itt laktál, így összesen már megvan a harminc nap (Águr böoholechá 30:36.).
Ki rakhatja fel a mezuzát? Minden nagykorú zsidó, azonban előtte egy rabbival kell tisztázni minden egyes ajtóról külön,hogy a haláchá szerint melyik oldalra kell a mezuzát felrakni.
Barátsággal,
Báruch