Kedves érdeklődő!
A tfilinrakás bibliai előírás: „Kösd jelül karodra, és jelképként szemeid közé” (5Mózes 6:8., 11:18.). A képeket látva, a következőket kellene korrigálni.
- kép: Sok askenáz számára (akik befelé tekerik a tfilint) szokatlan lehet ez a kézre rakott tfilin, mert haszid szokás szerint van felvéve (kifelé tekerve) azonban kicsit sokszor tekerte a második ujjpercre, és rátekerte még a harmadik ujjpercre is.
A kézre való tfilin helye, a „gyengébb kéz” (Talmud, Mönáchot 37a.; Sulchán áruch, Orách chájim 27:1., 6.) felkarjának az a pontja, ami szemben van a szívvel (SÁ uo. 1–2.). A tfilin szíját a felhelyezés után hét és félszer tekerjük az alkarra, majd párszor kézfejre (SÁ uo. 8.) – ennek mikéntje közösségenként eltérő (lásd Nité Gávriél, Tfilin 50:3.). Azonban minden szokás egyezik abban, hogy a középső ujjon tekerünk egyet a tenyérhez legközelebbi ujjpercre, majd egyet a középsőre, és újra az elsőre. A legfelső ujjpercre nem tekerünk egyáltalán.
- kép: A fejre való tfilin jóval a hajvonal alatt van.
A fejre való tfilin helyéről a Tóra azt írja: „szemeid között”, de a talmudi (uo. 37b.) magyarázat szerint (5Mózes 14:1. alapján) az ember szemei között lévő vonalon a hajra kell tenni úgy, hogy a felső széle ne legyen lejjebb, mint a hajvonal (Turé záháv a SÁ-hoz uo. 10.). Ha a tfilin az ember homlokán, a hajvonal alatt van, akkor nem tett eleget a micvának (Maimonidész, A tfilin szabályai 4:3.). A kopasz vagy kopaszodó férfiaknak kb. oda kell tenni, ahol valamikor a hajvonaluk volt, továbbra sem lehet lejjebb ennél (Ot Chájim a SÁ-hoz uo. 15.).
- kép: A kézre való tfilin védője a fejre valóra került, annak ellenére, hogy nem passzol a mérete és így nem is csúszik rá, csak félig.
Mindkét tfilinnek pontosan négyzet alapúnak kell lennie (SÁ uo. 32:39.). Csakhogy a karra tett tfilin könnyen „pószül”, nem kóser lesz, mert viselés közben sokat súrlódik pl. a zakóban, és könnyen elkopik a széle, elvesztve négyzet formáját. Ezért kb. száz évvel ezelőtt kezdtek használni egy védőtokot, ami megakadályozza a bőr kopását (Árugát háboszem responsum, Orách chájim 7. fejezet). Eredetileg – még az én bár micva koromban, a ’70-es években is – ez papundekliből készült és pár év használat után szétesett. Az utóbbi évtizedekben már erős műanyagból készítik, és így évtizedeken át használható. Az előírás szerint a kézrevaló tfilin csomójának érintkeznie kell a tfilin dobozával (SÁ uo. 27:2.), emiatt ezen a műanyag védőn ki van vágva, és így nem akadályozza a csomó érintkezését a dobozzal.
Érdemes időről-időre átismételni ezeket az előírásokat, mert egy kis odafigyeléssel mindig érvényes lehet a tfilinrakás. Örömmel segítek mindenkinek, aki szeretné pontosítani tudását ezen a téren.
Üdvözlettel:
Oberlander Báruch