Válasz: A zsidóságban fontos alapelv, hogy a pikuách nefes, vagyis az életmentés esetében az összes micva felfüggeszthető, kivéve a bálványimádás, gyilkosság és tiltott nemi kapcsolatok tilalmait (Talmud, Pszáchim 25a–b.). Ez mutatja az élet szentségét, hogy abban az esetben, ha nem lehet az élet védelmét és a micvák betartását összeegyeztetni, akkor az élet védelme elsőbbséget élvez, így például még a szombati munkatilalommal és a jom kipuri böjttel szemben is.
A koronavírus esetében sajnos bebizonyosodott, hogy akár életveszélyt is okozhat, és, az első információkkal ellentétben, nem csak az idősebb korosztálynál. Ezért abban az esetben, ha tartani kell attól, hogy megfertőződhetnek az emberek, tilos összegyűlni a zsinagógában, annál is inkább, mert imádkozni otthon is lehet.
Csak azért, hogy valaki közösségben tudjon imádkozni, nem szabad az életét kockáztatni. A Talmudban (Bráchot 7b. végén és RáSI uo.) konkrét ilyen esetet is olvasunk Ráv Náchmán esetében, aki egyszer nem jelent meg a zsinagógában, és amikor megkérdezték, hogy miért nem jött, azt válaszolta, hogy mert nem érezte jól magát.
Ugyanakkor ennek az elvnek a használata csak abban az esetben igaz, ha van reális esély a fertőződésre. Annak különösebb értelme nincsen, hogy ha a város egyik végi zsinagógában fertőzés történt, akkor be kell zárni az összes zsinagógát, még a város másik felén lévőt is, kivéve persze, ha tudomásunk van arról, hogy konkrét fertőzött ember átjárása történhetett a zsinagógák között , akkor pedig zárva kell tartani, addig míg nem tisztul a helyzet az orvosok véleménye szerint.
A múlt hét folyamán néhány napon át a Vasvári zsinagóga is zárva tartott, amíg nem kaptuk meg az én és feleségem PCR tesztjének az eredményét. Miután a tesztelések megnyugtató eredményt hoztak és a helyzetet reálisan átláttuk, már múlt pénteken újból együtt imádkozhattunk.
Ezek alapján teljes mértékben helyeselem, hogy az óbudai, budavári és Zsilip zsinagógák ideiglenesen zárva tartanak. Miután a Vasvári zsinagógában a Sávuot ünnepi újranyitás óta kizárólagosan az udvarban, szabadtérben imádkoztunk – ami önmagában komoly védelmet nyújt –, de a mostani esetek után pluszban még bevezettük, hogy szabadtéren is maszkot is kell viselni, így Falus András professzorral konzultálva úgy döntöttünk, hogy a továbbiakban is biztonságos a zsinagóga nyitvatartása. Hasonlóképpen nyitva tart a Keren Or zsinagóga, miután átköltözött a Dohány utcai iskolánk udvarába.
Magától értetődő dolog, hogy abban az esetben, ha egy bizonyos szervezet az összes zsinagógáját látványosan zárva tartja, akkor az a közösség, más programokat sem tart meg, hiszen, ha nem vagyunk következetesek, úgy az óvintézkedések is érvényüket vesztik.
Adja az Örökkévaló, hogy a betegek mihamarabb teljesen felgyógyuljanak és a járványveszély végre elmúljon, hogy mindenki biztonságban újból tudjon járni a zsinagógákba.
Oberlander Báruch