Kedves Gábor!
A Rámbám meghatározásából valóban úgy tűnik, hogy a Messiás a még hús-vér élő emberek soraiból kerül majd ki, a maga nemzedékében. Amíg a Rebbe élt sok lubavics haszid hitte vagy remélte, hogy mivel a Rebbe buzdítása szerint eljött a Messiás korának ideje, az a pontenciális Messiás, akiről a Rámbám azt írja, hogy minden nemzedékben ott van, nem más mint maga a Rebbe.
A Rebbe mindig tiltakozott az ilyesmi hirdetésétől, és többször egyértelművé tette, hogy nincs olyan micva, mint a Messiás személyének megtalálása.
A Rebbe halála után a Mainstream lubavicsi mozgalom feladta az erre irányuló reményt, és habár töretlenül várjuk a Messiás eljövetelét, nem hirdetjük, hogy az a Rebbe lenne az.
Vannak még emberek, akik továbbra is hisznek ebben. Ez nem egyezik a Rámbám leírásával, de sehol sem találjuk, hogy tilos lenne egy már fizikailag nem élő emberről ilyet mondani.
Ha valaki jónak találja hihet benne, de ezt a Lubavics nem tanítja.
(Csak mellékesen jegyzem meg, hogy azok akik ma azzal a váddal állnak elő, hogy „hogyan lehet egy halott emberről azt mondani, hogy Messiás?”, ugyanezek az emberek mondták a Rebbe halála előtt: „Hogyan lehet egy élő emberrel azt állítani hogy Ő a Messiás?”)
Köves Slomó rabbi