Mire szolgál a gyertya az előimádkozó előtt?

Tisztelt rabbi!

Úgy adódott, hogy egy hétköznapon tudtam ellátogatni a zsinagógába és láttam, hogy az előimádkozó pultján 2 gyertya égett. Ezt miért csinálták? Van ennek köze az örökmécseshez? Köszönöm, ha időt szakít a válaszra.

Gergő

 

Kedves Gergő!

Azt olvassuk Jesájá könyvében (24:15.): „…fénnyel tiszteljétek az Örökkévalót…”. A Sulchán áruch (OC 151:9., lásd még SÁ RSZ 514:14., 610:4.) ebből vezeti le, hogy a zsinagógában illik plusz gyertyát gyújtani, aminek nem a világítás a feladata, hanem az, hogy ezzel megtiszteljük az épületet. Ezért ég hétköznapokon is gyertya az előimádkozó előtt, általában
kettő (Piszké tsuvot 151. fejezet 91. láb-jegyzet). Van, ahol hagyják tel–
jesen leégni, mert sokan ellenzik az eloltását (Sálmé cibur 40. oldal tetején), de Friedman Jiszráél Chá-jim (?–1922) rahói rabbi azt írja (Likuté MáHáRICH 1. kötet 24a. oldal), ő mindenhol azt látta, hogy csak ima alatt ég, tehát utána el lehet oltani.

Az elektromosság terjedésével felmerült, hogy gyertya helyett lehet-e elektromos gyertyát használni. Stern Mojse (1914–1997), egykori debreceni rabbi leírta (Böér Mose resposnsum 6. kötet, elektrik, 58. fejezet; 7. kötet, elektrik, 101. fejezet), hogy igaz, hogy a péntek esti gyertyát mindenképen gyertyával kell gyújtani, de a zsinagógai gyertya esetén náluk is elektromos gyertya ég, bár szerinte az a legjobb, ha hagyományos gyertyát is gyújtanak mellette.

Érdekes, hogy úgy tűnik a lubavicsi rebbe is támogatta az elektromos fények alkalmazását a zsinagógában, azzal a kitétellel, hogy szerinte öt elektromos gyertya legyen az előimádkozó pultján (Széfer háminhágim Chábád 8. oldal lábjegyzetben). Mégpedig azért, mert a Chábádban szokás, hogy ha gyászoló imádkozik elő, akkor öt gyertyát gyújtanak meg, a lélek öt szintjeire való utalásként (uo.), emiatt szükséges, hogy az elektromos gyertyából szükség esetén ugyanígy ötöt lehessen gyújtani (lásd még Igrot kodes 16. kötet 12. oldal). 

Ezek a gyertyák nem azonosak a zsinagógákban égő örökmécsessel, ami a Szentély emlékére ég állandóan, azt a menórai gyertyát szimbolizálva, ami csodálatos módon folyamatosan égett a Bét hámikdásban (Talmud, Sábát 22b.) – így a mi kis szentélyeinkben, a bét hamikdás möátban is ég (lásd MáHáRáM Sik responsum JD 374. fejezet). Általánosan elterjedt ma már, hogy az örökmécsesek elektromossággal működnek (Pisz-ké tsuvot uo. 93. lábjegyzet).

 

Üdvözlettel

Oberlander Báruch

  • Küldés emailben