Hol gyújt hanukai gyertyát az úton lévő?

Kedves Báruch rabbi,

Pénteken megint a sábesz bejöveteléhez közel fogok futva meg­ér­kezni a zsinagógába munká­ból. Kérdésem, hogy meggyújthatom-e esetleg – mielőtt a sá­beszi gyertyámat meggyújtom – a hanuka gyertyát ott az ablakban? Reggel korai lenne hanuka gyertyákat gyújtani otthon, munka után pedig egyből a zsinagógá­ban leszek.

Nagyon köszönöm,

Viki

Kedves Viki!

Alapvetően mindenki a saját „központjában”, vagyis az otthonában felel a csoda hirdetéséért. A Talmud (Sábát 11b.) azt mondja, hogy a hanukai gyertyagyújtás micvája, az nér is ubéjto, azaz „gyertya, ember és háza” hármasságra épül, aminek az elsődleges magyarázata az, hogy a gyertyát az ember a háza népével együtt gyújtsa meg (Rási uo.). De az „ubéjtó” kifejezés az otthonra és a háznépére egyaránt vonatkozik (Pné Jehosuá uo.). A Sulchán áruch (677:1.) tárgyalja azt a kérdést, hogy ha valakinek két háza van, az egyikben alszik, a másikban pedig eszik, akkor hol gyújtsa meg a hanukai gyertyát. A Sulchán áruch szerint ott, ahol alszik, míg a RöMÁ szerint – és ez az áskenázi zsidók szokása – ott, ahol étkezik.

Még ha valakit alkalmi vacsorára hívnak vendégségbe, akkor is otthon kell gyújtania, ahol általában enni szokott (uo. TáZ 2., Mágén Ávrahám 7.). [Kivéve, ha a felesége otthon maradt, és ő fog gyújtani a nevében is (uo. 676:3.), de helyesebb, ha ő maga gyújt, amikor hazaér (Mágén Ávrahám uo.).] Még ha valaki állandóan máshol étkezik (pl. egy fiatal házaspár, akik még a szüleikhez járnak enni), annak is a saját lakhelyén kell gyújtani (Nité Gávriél, Chánuká 11:10.). De ha valaki az egész családjával elutazik az ünnep idején, és máshol töltenek egy vagy több éjszakát, ott esznek és ott alszanak, akkor ezt kell az állandó lakhelynek tekinteni (uo. 1–2.). Szükség esetén, ha nagyon bonyolult lenne hazamenni, akkor lehet a vendégségben is gyújtani, ha az egész család ott van és ott étkezik (uo. 4–5.), viszont, ha plág háminchá után vannak, vagyis közeledik a naplemente, akkor előbb otthon gyertyát kell gyújtani, és csak utána szabad elindulni a vendégségbe (uo. 9.).

Megoszlanak a vélemények arról, hogy ha valaki az estét nem egy lakóházban tölti (pl. katonák a sivatagban vagy az utazó a reptéren), akkor áldással vagy áldás nélkül kell-e gyújtani (TáZ uo.; MáHáRSáM responsum 4:146.; Áholchá báámitechá 39:4.; Áz nidböru 6:75., 7:67.; Cic Eliezer responsum 15:29.). Bár Zinner rabbi szerint (Nité Gávriél uo. 10:7.) nem kell ilyenkor áldást mondani, sokan követik a másik véleményt (Piszké tsuvot 677:3.).

Mivel a micva az, hogy es­te kell gyújtani, plág há­min­chá előtt nem szabad gyújtani még akkor sem, ha nagyon kellene (uo. 672:1.), és úgy kell időzíteni a gyújtást, hogy a lángok naplemente után még legalább fél órát égjenek (uo.). Ezért péntek este csak közvetlenül a sábeszi gyertyák meggyújtása előtt gyújtjuk a hanukai lángokat.

A kérdéses esetben tehát, valóban az az egyetlen megoldás, ha a zsinagógában gyújt, ahol vacsorázni szokott péntek este.

Hanuka száméách!

Üdvözlettel:

Oberlander Báruch

 

  • Küldés emailben