Sorozatunkban a Mátot-Mászé kettős hetiszakasszal kapcsolatban Elázár alakját mutatjuk be a chabad.org cikke alapján.
Elvitték Mózeshez és Eleázárhoz, a paphoz, meg Izrael fiai egész községéhez, a foglyokat, a prédát és a zsákmányt a táborba Móáb síkságaira, melyek a Jordán mellett vannak, Jerichónál. És kimentek Mózes, Eleázár, a pap és a község minden fejedelmei eléjük a táboron kívülre. (4Mózes 31:12-13)
Elázár apja Áron volt, az első főpap, anyja Elisevá, fia pedig a bátor és az Örökkévaló felé mndenben elkötelezett Pinchász. Elázár, bár a Tóra nem egyszer említi, híres apja és neves fia között némiképpen elveszettnek tűnik a tórai narratívában. Elázár Putiel lányát vette feleségül; Putielről a Talmud úgy véli, hogy vagy Jitró, vagy Joszef (Józesf) leszármazottja volt – esetleg mindkettejüké:
Elázár, Áron fia pedig vett magának Pútiél leányai közül feleséget és ez szülte neki Pinchászt… (2Mózes 6:25)
A Tórából tudjuk, hogy Áront és négy fiát vele együtt kente fel Mózes papnak az Örökkévaló szolgálatára. Két bátyja sajnálatos halála után (a részletekért kattintson ide vagy ide) Elázár nagyobb szerepet vállalt a zsidó közösség vezetéséből, elsősorban saját törzsében, vagyis Lévi törzsében:
A Lévi [törzs] fejedelmeinek fejedelme pedig Eleázár, Áron, a pap fia, a Szentély őrizete fölött őrködőknek felügyeletére. (4Mózes 3:32)
A Szentély különféle felszerelési tárgyai is az ő felelőssége alá tartoztak:
Elázár, Áron fiának felügyelete pedig a világító olaj [a menórához], a füstölőszer [az oltárra], az állandó ételáldozat és a [felkenéshez szolgáló] kenetolaj; az egész hajlék felügyelete és mindené, ami benne van, mind a Szentély, mind az edényei. (4Mózes 4:16)
A midrás (Bámidbár rábá) ezzel a tórai mondattal kapcsolatban elmondja, hogy Elázárnak nem volt kötelessége vinnie mindezeket, csupán felügyelnie kellett volna és átadhatta volna másnak a cipekedés feladatát, ám alázatosságában megtiszteltetésnek érezte ezt a munkát. Középkori magyarázók szerint azonban fizikai képtelenség lett volna mindezt magával vinnie, hacsak nem rendelkezett emberfeletti képességekkel, és az ő feladata az volt, hogy kiossza a munkát. Emellett apja, Áron főpap mellett segítőként szolgált a Szentélyben. Hozzá tartozott a csodás erejű tisztító víz elkészítéséhez használt vörös tehén előkészítése is.
Hetvenéves vagy még annál is idősebb volt, amikor Mózessel együtt ő kísérte fel Áront a Hór hegyére, ahol apja egy barlangban békésen távozott ebből a világból. Mielőtt Áron meghalt, Mózes levette róla a papi ruházatot és Elázárra adta, szimbolikusan átadva neki ezzel a főpapi pozíciót:
Vedd Áront és fiát, Elázárt és vidd föl őket Hór hegyére. Vetesd le Áronnal az ő ruháit és öltöztesd fel azokba Elázárt, a fiát; Áron pedig takaríttassék el és ott meghal… Mózes levetette Áronnal a ruháit és felöltöztette azokba Elázárt, a fiát; Áron pedig meghalt ott, a hegy tetején. Erre lement Mózes meg Elázár a hegyről. (4Mózes 20:25-28)
Amikor legközelebb találkozunk Elázárral, akkor már Pinchász apjaként említi a szöveg. Fia, Pinchász önfeláldozó módon megölte Zimrit és az őt elcsábító midjáni hercegnőt, Kozbit, így vetve véget annak a 24 ezer zsidó életét követelő járványnak, mely azután tört ki, hogy a zsidók Bilám (Bálám) javaslatára vétkezni kezdtek a midjáni nőkkel:
Ezt látta Pinchász, Elázár fia, aki Áron pap fia, fölkelt a község közepéből és dárdát vett a kezébe; bement az izraelita férfi után a kamrába és átfedte mindkettőjüket… Erre megszűnt a csapás Izrael fiai között. (4Mózes 25:7-8)
Ezt követően a Isten megparancsolta a zsidóknak, hogy szálljanak harcba a midjániak ellen. Mózes Pinchászt és Elázárt is elküldte a csatába, hogy jelenlétükkel lelkesítsék a harcosokat. A győzelmet követően a zsákmányt Mózes és Elázár elé vitték.
És mondta Eleázár, a pap a hadsereg férfiaknak, akik elmentek a háborúba: Ez a tannak törvénye, melyet parancsolt az Örökkévaló Mózesnek… (4Mózes 31:21)
A nagy középkori magyarázó, Rási szerint Mózes elfelejtette, hogy hogyan kell a zsákmányolt edényeket kikóserolni, használatra megfelelővé tenni, és Elázár segítette ki őt. Mások szerint Mózes adott neki engedélyt arra, hogy helyette megtanítsa a katonáknak az edények kóserrá tételének szabályait, megint mások azt mondják, hogy büntetést kapott, amiért Mózes helyett ő maga kezdte magyarázni a törvényeket.
Egy hónappal Mózes ádár hónap hetedikén bekövetkezett halála után a zsidók Jehosua bin Nun vezetésével elérkeztek Izrael Földjére. Amikor a föld felosztására került a sor, Elázár feladata volt, hogy felügyelje, minden Isten akarata szerint történik, ehhez magára öltötte a főpap mellvértjét, a chosent, benne a különleges jóslatokat adó urim vetumimmal.
A Talmud (Bává Bátrá 15a) szerint a prófétai könyvek közül az elsőt, Jehosua (Józsué) könyvét nagyrészt maga Jehosua írta le, és Elázár, valamint a fia, Pinchász fejezte be. A könv utolsó mondata Elázár haláláról szól:
Elázár, Áron fia is meghalt, és eltemették fia, Pinchász halmán, melyet adtak neki Efrájim hegységében. (Jehosua 24:33)
A zsidó nép nagyszerű, szerény vezetője Mózes, Áron és Jehosua mellett állt történelmünk kiemelkedő pillanataiban. Ő volt az első azon főpapok sorából, akik a Szentföldön szolgálták az Örökkévalót.
Címlapkép: chabad.org