בס”ד

A Misna Ávot traktátusa arra emlékeztet, hogy tetteink másokra gyakorolt hatása generációkon át érezhető. A Dee család Pirké Ávot projektje ezt a tanítást hangsúlyozza, kiemelve a közösség és a tanítás fontosságát a zsidó hagyományban.

A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE

כָּל הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים, אֵין חֵטְא בָּא עַל יָדוֹ. וְכָל הַמַּחֲטִיא אֶת הָרַבִּים, אֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה. משֶׁה זָכָה וְזִכָּה אֶת הָרַבִּים, זְכוּת הָרַבִּים תָּלוּי בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים לג) צִדְקַת ה’ עָשָׂה וּמִשְׁפָּטָיו עִם יִשְׂרָאֵל. יָרָבְעָם חָטָא וְהֶחֱטִיא אֶת הָרַבִּים, חֵטְא הָרַבִּים תָּלוּי בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (מלכים א טו) עַל חַטֹּאות יָרָבְעָם (בֶּן נְבָט) אֲשֶׁר חָטָא וַאֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל:

Aki sokakat érdemhez juttat, az védve van attól, hogy bűnbe essék. Aki viszont a sokaságot bűnre csábítja, annak nincs alkalma a megtérésre. Mózes érdemes volt és a sokaságot is érdemessé tette, ezért a sokaság érdemeit neki tudják be, amint írva van (5Mózes 33:21): „Az isteni igazságot megvalósította, és törvényeit (érvényre juttatta) Izraelben.” Ezzel szemben Jeroveám ben Nevát vétkezett és bűnbe vitte Izraelt, ezért a sokaság vétkeit neki róják fel, amint írva van (1Királyok 15:30) „Jeroveám vétkei, amelyeket elkövetett, és bűnbe sodorta Izraelt.” (Ávot 5:18)

Misnánk Mózest és Jeroveámot hasonlítja össze, és felhívja a figyelmet a vezetők szerepére és hatására. Háromféle megközelítésből magyarázhatjuk e misnát:

Mózes és Jeroveám összehasonlítása

1. Mózest nemcsak személyes kvalitásai miatt emeli ki a szöveg, hanem azért is, mert másokat is istenfélelemre inspirált. Öröksége megsokszorozódik mindazon jó által, ami az ő ösztönzésére és inspirációjára jött létre. Ezzel szemben áll Jeroveám bűne, ami ilyen módon nemcsak a sajátja, hanem az egész rendszeré, mely lehetővé tette a gonosztetteket. Az igazi vezetők sosem elszigetelt figurák, hanem az egész közösséget formálják. Érdemeik vagy bűneik hatással vannak az általuk vezetett közösségekre.

2. A Misna szerint az, aki másokat bűnbe vezet, nem kapnak lehetőséget a megtérésre. Hogyan tagadható meg valakitől a megtérés lehetősége? Egyes kommentátorok szerint nem arról van itt szó, hogy Isten elutasítja a megtérését, hanem sokkal inkább arról, hogy maga az okozott kár akadályozza meg az illetőt a megtérésben. Az olyan vezetők, mint Jeroveám, akiknek a bűnei nemzedékeket tettek tönkre, nem képesek tetteik negatív hatásait kijavítani. Ezzel szemben Mózes pozitív befolyása olyan örökséget teremtett, mely még a halála után is sokáig fennmaradt. Döntéseink hatása hosszan tartó, és a vezetőknek viselnie kell az általuk gyakorolt hatása következményeit.

A misna emlékeztet rá, hogy tetteink számítanak

3. Mózes és Jeroveám vezető volt, egyikük tettei a jót, másikuk bűnei a rosszat erősítették fel. Mózes létrehozta az igazság és az istenszolgálat mellett elkötelezett nemzetet, Jeroveám pedig bálványimádásba és erkölcsi romlásba vitte a népet. A vezetői lét sosem lehet semleges. A vezető kezében erő van és tettei – legyenek azok jók vagy rosszak – megsokszorozódnak. Nemcsak a saját tetteinkért vagyunk hát felelősek, hanem mások élete iránt is.

A misna arra emlékeztet, hogy tetteink, befolyásunk mindig számítanak. Akár vezetőként tekintünk önmagunkra, akár nem – cselekedeteinknek mindenképpen hatása van vagy lehet mások életére. Igyekezzünk, hogy hatásunk arra inspiráljon másokat, hogy a lehető legjobban teljesíthessék a bennük rejlő potenciált.

Misna: Ávot traktátusa – Az atyák bölcs tanításai

Misna: Ávot traktátusa Az atyák bölcs tanításai   A Misná Ávot című külön traktátusa, amely a zsidó bölcsek, a tanaiták nemzedékeinek sok száz év során (az i. e. 4. és i. sz. 2. század között) született bölcs erkölcsi mondásait, tanításait öleli fel. A Peszách utáni első szombattól egészen a Ros Hásáná előtti szombatig a Minchá … Olvass tovább

Megvitatható kérdések:

Hogyan válhat bárkiből vezető, ha nincs a kezében hatalom?

Hogyan befolyásolunk másokat anélkül, hogy észrevennénk? Tudsz példát mondani ilyenre?

Megítélhetők-e a vezetők a követőik tettei alapján? Miért? Miért nem?

Írta: Channi Goldin

Lea bát Refáel veCipóra

Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea

Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea

emlékére és lelkének emelkedésére

 

Megszakítás