בס”ד

A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE

בֶּן עַזַּאי אוֹמֵר, הֱוֵי רָץ לְמִצְוָה קַלָּה כְבַחֲמוּרָה, וּבוֹרֵחַ מִן הָעֲבֵרָה. שֶׁמִּצְוָה גּוֹרֶרֶת מִצְוָה, וַעֲבֵרָה גוֹרֶרֶת עֲבֵרָה. שֶׁשְּׂכַר מִצְוָה, מִצְוָה. וּשְׂכַר עֲבֵרָה, עֲבֵרָה:

Ben Ázáj mondta: „Légy fürge a kevésbé súlyosnak látszó micva teljesítésében is és menekülj a vétek elől! Ugyanis az egyik micva maga után vonja a másikat, míg az egyik vétek vonzza a másikat. A jó cselekedet legszebb jutalma, hogy másik jó cselekedet következik utána, míg a bűn legsúlyosabb büntetése, hogy további vétkek erednek nyomában.” (Ávot 4:2)

Tetteinknek mindig következménye van. Akár jót, akár rosszat teszünk, maga a cselekedet nem elszigetelt esemény: pozitív vagy negatív erőket szabadít fel, melyek formálják mind az ember személyiségét, mind pedig a környezetét. Tetteink és környezetünk összefüggnek. Egy-egy cselekedet hamar szokássá, majd életmódunk meghatározó elemévé válhat, akár jó, akár rossz cselekedetről van szó. A misna arra emlékeztet, hogy akármit teszünk, annak hatása van.

A misna második része azt mondja: „a micva jutalma az újabb micva, a bűn büntetése az újabb bűn”. Isten azzal jutalmazza meg az embert egy micva megtételéért, hogy további lehetőségeket biztosít neki arra, hogy micvákat tegyen. Ebben a modellben nem az én cselekedetem hozza el a következő cselekedetet. Az én tettem okán Isten elvezet engem a következő lépcsőhöz. Az Örökkévaló ismeri az ember útjait, és olyan lehetőségeket hoz elé, amilyenek felé egyébként is hajlik az illető – legyen az jó vagy rossz.

„A jó, amit az ember tesz, további jóhoz vezet és minden elvégzett feladatnak megvan a jutalma. Ennek az ellenkezője igaz a bűnre. Ne becsüljük alá a legtriviálisabb hiba következményeit” – írta Samson Refael Hirsch rabbi. Ezért kell futni, hogy az ember megtegyen egy micvát és ezért kell menekülni a bűn elől.

Megvitatható kérdések:

Fel tudsz idézni egy olyan helyzetet, amikor az általad megtett micva újabb micvához vezetett? Vagy a bűn egy újabb bűnhöz?

Hogyan láthatod életed pillanatait Isten által biztosított lehetőségnek?

Menekültél már bűn elől? Milyen érzés volt?

Ötlet: Alex Israel, rabbi, szerző, tanár, nemzetközi előadó

Lea bát Refáel veCipóra

Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea

Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea

emlékére és lelkének emelkedésére

 

בס”ד

A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE

בֶּן עַזַּאי אוֹמֵר, הֱוֵי רָץ לְמִצְוָה קַלָּה כְבַחֲמוּרָה, וּבוֹרֵחַ מִן הָעֲבֵרָה. שֶׁמִּצְוָה גּוֹרֶרֶת מִצְוָה, וַעֲבֵרָה גוֹרֶרֶת עֲבֵרָה. שֶׁשְּׂכַר מִצְוָה, מִצְוָה. וּשְׂכַר עֲבֵרָה, עֲבֵרָה:

Ben Ázáj mondta: „Légy fürge a kevésbé súlyosnak látszó micva teljesítésében is és menekülj a vétek elől! Ugyanis az egyik micva maga után vonja a másikat, míg az egyik vétek vonzza a másikat. A jó cselekedet legszebb jutalma, hogy másik jó cselekedet következik utána, míg a bűn legsúlyosabb büntetése, hogy további vétkek erednek nyomában.” (Ávot 4:2)

Tetteinknek mindig következménye van. Akár jót, akár rosszat teszünk, maga a cselekedet nem elszigetelt esemény: pozitív vagy negatív erőket szabadít fel, melyek formálják mind az ember személyiségét, mind pedig a környezetét. Tetteink és környezetünk összefüggnek. Egy-egy cselekedet hamar szokássá, majd életmódunk meghatározó elemévé válhat, akár jó, akár rossz cselekedetről van szó. A misna arra emlékeztet, hogy akármit teszünk, annak hatása van.

A misna második része azt mondja: „a micva jutalma az újabb micva, a bűn büntetése az újabb bűn”. Isten azzal jutalmazza meg az embert egy micva megtételéért, hogy további lehetőségeket biztosít neki arra, hogy micvákat tegyen. Ebben a modellben nem az én cselekedetem hozza el a következő cselekedetet. Az én tettem okán Isten elvezet engem a következő lépcsőhöz. Az Örökkévaló ismeri az ember útjait, és olyan lehetőségeket hoz elé, amilyenek felé egyébként is hajlik az illető – legyen az jó vagy rossz.

„A jó, amit az ember tesz, további jóhoz vezet és minden elvégzett feladatnak megvan a jutalma. Ennek az ellenkezője igaz a bűnre. Ne becsüljük alá a legtriviálisabb hiba következményeit” – írta Samson Refael Hirsch rabbi. Ezért kell futni, hogy az ember megtegyen egy micvát és ezért kell menekülni a bűn elől.

Megvitatható kérdések:

Fel tudsz idézni egy olyan helyzetet, amikor az általad megtett micva újabb micvához vezetett? Vagy a bűn egy újabb bűnhöz?

Hogyan láthatod életed pillanatait Isten által biztosított lehetőségnek?

Menekültél már bűn elől? Milyen érzés volt?

Ötlet: Alex Israel, rabbi, szerző, tanár, nemzetközi előadó

Lea bát Refáel veCipóra

Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea

Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea

emlékére és lelkének emelkedésére

 

 

Megszakítás