בס”ד

A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE

רַבִּי חֲנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים אוֹמֵר, הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת, שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בְּלָעוֹ. רַבִּי חֲנִינָא בֶן תְּרַדְיוֹן אוֹמֵר, שְׁנַיִם שֶׁיּוֹשְׁבִין וְאֵין בֵּינֵיהֶן דִּבְרֵי תוֹרָה, הֲרֵי זֶה מוֹשַׁב לֵצִים, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים א) וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב. אֲבָל שְׁנַיִם שֶׁיּוֹשְׁבִין וְיֵשׁ בֵּינֵיהֶם דִּבְרֵי תוֹרָה, שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵינֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי ג) אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי יְיָ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב יְיָ וַיִּשְׁמָע וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי יְיָ וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ. אֵין לִי אֶלָּא שְׁנַיִם, מִנַּיִן שֶׁאֲפִלּוּ אֶחָד שֶׁיּוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קוֹבֵעַ לוֹ שָׂכָר, שֶׁנֶּאֱמַר (איכה ג) יֵשֵׁב בָּדָד וְיִדֹּם כִּי נָטַל עָלָיו:

Chániná rabbi, a főpap helyettese szokta mondani: „Imádkozz a kormányzat jólétéért, mert ha attól nem tartanának az emberek, akkor az egyik elevenen elnyelné a másikat.” Chániná (Chánánjá) ben Trádjon rabbi szokta mondani: „Ha két zsidó együtt van, és nem ejtenek szót a Tóráról, ez az a bizonyos »léha társaság« (mosáv lécim), amelyről az Írás azt mondja [Zsolt. 1:1]: »Boldog az ember, aki nem vesz részt a léhák társaságában…«. Ezzel szemben ha két zsidó összejön, és szó van köztük a Tóráról, akkor Isten szelleme lakozik közöttük, amint le van írva [Máláchi 3:16]: »És akkoron beszélgetnek majd az istenfélők egymással, és az Örökkévaló figyelmesen hallgatja őket, és feljegyeztetik az Emlékezés könyvébe az Ő színe előtt, az istenfélők javára, akik a Nevet tisztelik…«. Ez így (mondja Chánánjá) csak kettőre vonatkozik. Honnan tudjuk, hogy az is jutalmat kap, aki egyedül van, és a Tórával foglalkozik? Mert le van írva [Siralmak 3:28]: »Üljön magányosan, és tanuljon (csöndben) Tórát, s jutalma nem marad el.«”. (Ávot 3:2)

Az előző misnában Ákávjá ben Máhálálél rabbi kijelentette, hogy ha az ember betart néhány kulcsfontosságú pontot, az megvédi őt a bűntől. Ebben a misnában Chániná rabbi, a főpap helyettese láthatólag úgy véli, hogy az ilyesfajta egyéni védekezés nem elegendő ahhoz, hogy az embereket megvédje egymástól. Ő arra biztat minket, hogy imádkozzunk a kormányzatért, nehogy erőszakba süppedjen a társadalom. Emellett megerősíti azt, hogy mindannyian Istentől függünk, az igazi Uralkodótól, miközben a kormányzat gyakorlati védelmet és az emberek viselkedésének alapvető és szükséges felügyeletét is biztosítja. Sok kommentátor úgy véli, hogy ebbe a nem-zsidó kormányzatok is beletartoznak. És való igaz, hogy világszerte sok zsidó közösségben imádkoznak a kormányzatukért.

Chániná rabbi, a főpap helyettesének vélekedése azét is meglepő, mert ő végigélte a jeruzsálemi Szentély pusztulását, vagyis többek közt azt is első kézből látta, hogy az embereket néha éppen a kormányzattól kell megvédeni, nemcsak egymástól.

A misna második részében Chániná [Chánánjá] ben Terádjon rabbi arra ösztönöz minket, hogy akár egy társunkkal, akár egyedül vagyunk, mindenképpen foglalkozzunk a Tórával, és így az Isteni Jelenlét lesz a jutalmunk. Kijelenti, hogy nincsen középút: vagy Tóra, vagy léhaság. A Tóra iránti elkötelezettségünknek át kell járnia minden cselekedetünket és beszélgetésünket, még a politikai jellegű vitákat vagy kijelentéseket is.

Megvitatható kérdések:

Életed mely aspektusaira van hatással a kormányzat jólléte?

Ha egy kormányzat képtelen megvédeni a polgárait, akkor annak hatással kell-e lennie az érte mondott imáidért.

Hogyan imádkozhat valaki egy olyan kormány jóllétéért, mellyel néha nem ért egyet? (Itt találhattok egy imát a Hevesi-féle Áteret Sálom Veemet imakönyv 1911-es kiadásából a királyért és a hazáért: https://opensiddur.org/prayers/collective-welfare/nations/hungary/ima-a-kiralyert-es-a-hazaert-prayer-for-the-king-and-the-homeland-of-hungary-by-simon-hevesi-1911/).

Létezhet-e középút a léhaság és a Tórával való foglalkozás között? Létezhet-e jelentőségteljes párbeszéd a Tóra kihagyásával? Vajon a Tóra arra ösztönöz-e minket, hogy konstruktív kritikával éljünk?

Ötlet: Laurie Novick

Lea bát Refáel veCipóra

Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea

Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea

emlékére és lelkének emelkedésére

 

Megszakítás