1. Jobb száraz darab kenyér és nyugalom mellette, mint ház tele háborúságos áldozatokkal.
2. Eszes szolga uralkodni fog a szégyenletes fiún, és a testvérek közt osztozkodni fog az örökségen.
3. Tégely az ezüstnek s kohó az aranynak, de a szívek vizsgálója az Örökkévaló.
4. A gonosztevő figyel a jogtalanság ajkára, a hazug hallgat a veszedelem nyelvére.
5. Aki gúnyolódik a szegényen, káromolta alkotóját, aki őrvend szerencsétlenségen, nem marad büntetlenül.
6. Az öregek koronája gyermekeik gyermekei és a gyermekek dísze a szüleik.
7. Nem illő az aljashoz fennhéjázó beszéd, hát még a nemeshez hazug beszéd.
8. Bűvös kő a megvesztegetés gazdája szemeiben: bármerre fordul, boldogul.
9. Aki eltakarja a bűntettet, szeretetet keres, de aki ismételgeti a dolgot, barátot választ el.
10. Mélyen hat a dorgálás az értelmesre, inkább mint mikor százszor ütik a balgát.
11. Csak bajt keres az engedetlen, a kegyetlen követ bocsáttatik ellene.
12. Találjon rá az emberre kölykétől megfosztott medve, és ne a balga az ő oktalanságában.
13. Aki rosszat fizet jóért, nem mozdul el házából a baj.
14. Víznek kieresztése a viszály kezdete: mielőtt kitörne, hagyd abba a pört.
15. Aki fölmenti a bűnöst és elítéli az igazat: az Örökkévaló utálata mindkettejük.
16. Minek is a vételár balgának kezében, hogy bölcsességet vegyen, s nincsen ész!
17. Minden időben szeret a barát, de testvér szorongatás idejére születik.
18. Esztelen ember kézbe csap, kezességet vállal felebarátja előtt.
19. Aki a bűntettet szereti, szereti a czívódást; aki magasra teszi bejáratát, romlást keres.
20. Álnok szívű nem talál jót, s aki nyelvével ferde, bajba esik.
21. Aki balgának szülője, az neki bánatára van, és nem örül az aljasnak atyja.
22. Örvendő szív jó gyógyítást ad, de a levert lélek kiszárítja a csontot.
23. Megvesztegetést vesz ki öléből a gonosz, hogy elhajlítsa a jog ösvényeit.
24. Az értelmesnek arcza előtt van a bölcsesség, de a balgának szemei föld végén járnak.
25. Bosszúsága atyjának a balga fiú, és keserűsége szülőanyjának.
26. Még bírságolni az igazat sem jó, megverni a nemeseket a méltányosság ellenére.
27. Visszatartja beszédét aki tudást ismer, tartózkodó lelkű az értelmes ember,
28. Az oktalan is, midőn hallgat, bölcsnek tekintetik, aki becsukja ajkait, értelmesnek.