בס”ד

A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE

רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, כָּל הַמְכַבֵּד אֶת הַתּוֹרָה, גּוּפוֹ מְכֻבָּד עַל הַבְּרִיּוֹת. וְכָל הַמְחַלֵּל אֶת הַתּוֹרָה, גּוּפוֹ מְחֻלָּל עַל הַבְּרִיּוֹת:

Joszé rabbi mondta: „Aki a Tórát tiszteli, annak testét a teremtmények is megtisztelik. Aki megszentségteleníti a Tórát, annak a testét megszentségtelenítik a teremtett lények.” (Ávot 4:6)

Joszé ben Cháláftá rabbi rabbi Akiva öt nagyszerű tanítványának egyike. A háláchá, vagyis a zsidó jog szabályai szerint abban az esetben, ha vita van közte és a bölcsek között, akkor a háláchá az ő véleményét követi. Joszé rabbi a Gálilban (Galileában) élt és működött. A Bár Kochba felkelés utáni nemzedék tagja volt, annak a kornak a gyermeke, amikor a tóratanulás központja Jávnéból a Gálilba tevődött át és indult újra virágzásnak. A jávnei bölcsek elsődleges feladat az volt, hogy a Szentély-központú istenszolgálatot a Szentély nélküli világra alkalmazzák, ahol a tanház (bét midrás) lett a Szentély helyettesítője.

A Jávne pusztulását követő generáció tagjainak legfontosabb feladata rabbi Akiva és tanítványainak halála után a tóratanulás helyreállítása volt. A Gemárá (Talmud) elmondja, hogy rabbi Akiva 24 ezer tanítványa azért halt meg, mert nem tisztelték egymást (a tragikus eseménysorozat lág báomerkor, az ómerszámlálás 33. napján ért véget – ez a nap éppen a most következő vasárnapra esik). A keserű előzmények miatt Joszé rabbi és társai, rabbi Akiva életben maradt tanítványai sokat foglalkoztak a Tóra és a bölcsek tiszteletével.

Hogyan lehet megtisztelni a Tórát? A Rámbám (Maimonidesz) a Misnához fűzött kommentárjában három összetevőt sorol fel:

  1. a micvák pontos betartása
  2. a Tórát ismerő bölcsek tisztelete
  3. könyvek tisztelete.

Joszé rabbi a Tóra tiszteletének fontosságát hangsúlyozza. A Tóra tisztelete nem azonos a tóratanulással és a bölcsességgel. A tisztelet külső borítás, a ruházat, ami éppolyan fontos, mint maga a Tóra betartása, vagyis a gyakorlat.

Ezért mondja a Misna: „testét megtisztelik az emberek” – a testet említi, nem a szellemet. A bölcseket a szellemükért és a bölcsességükért tisztelik, ám aki a Tórát tiszteli, azt materiális és fizikai szempontból is tisztelni kell. Az ilyen emberek nem feltétlenül kiemelkedő tanítványok vagy nagyszerű tudósok, de mégis megérdemlik a tiszteletet és a megbecsülést, mert tudják, hogy hogyan tiszteljék a Tórát és annak bölcseit.

Rabbi Akiva tanítványainak halála a peszách és sávuot közt dúló járványban az oka annak, hogy az ómerszámlálás idején gyászszokásokat tartunk. Érdemes ennél is tovább menni és az ómerszámlálással kijavítani azt a problémát, ami miatt gyászolunk. Több tiszteletet kell tanúsítanunk a Tóra iránt és meg kell akadályoznunk a Tóra megszentségtelenítését. Legjobb, ha az ómerszámlálás végén következő sávuot ünnepére való felkészülés idejében tesszük ezt meg.

Megvitatható kérdések:

1. Hogyan mutathatjuk ki a Tóra és a tóratudósok iránti tiszteletünket?

2. Hol találkozunk tiszteletlen megnyilvánulásokkal a Tórával kapcsolatban? Mit tehetünk azok megelőzésére?

Yehuda Brandes rabbi és professzor, a Herzog Főiskola vezetője, író, a Talmud, a Tóra és a zsidó jog, oktatás és filozófia tanult ismerője.

Lea bát Refáel veCipóra

Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea

Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea

emlékére és lelkének emelkedésére

 

Megszakítás