בס”ד
A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE
שְׁמַעְיָה וְאַבְטַלְיוֹן קִבְּלוּ מֵהֶם. שְׁמַעְיָה אוֹמֵר: אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְׂנָא אֶת הָרַבָּנוּת, וְאַל תִּתְוַדַּע לָרָשׁוּת:
Tőlük [Jehuda ben Tábájtól és Simon ben Setáchtól] Smájá és Ávtáljon vette át a hagyományt. Smájá azt mondta: „Szeresd a munkát, és gyűlöld a hatalmaskodást! Ne igyekezz megismerkedni a hatalom birtokosaival!” (Ávot 1:10)
„Szeresd a munkát”, vagyis ne legyél lusta vagy érdektelen, inkább dolgozz és legyél produktív.
„Gyűlöld a hatalmaskodást [héberül rábánut]”: minden bizonnyal nem azt mondja, hogy gyűlöljük a rabbinátus intézményét (amit szintén rábánutnak neveznek), hanem inkább arra, hogy az ember ne legyen arrogáns és ne basáskodjon mások fölött – ez esetben Smájá alázatosságra int. Mások szerint ez inkább azt jelenti, hogy az ember kerülje azokat a pozíciókat, melyek hatalommal járnak. A közös a két értelmezésben az, hogy mindkettő arra ösztönöz, hogy az ember legyen „egy a nép közül”, héberül ámámi – עממי, akár személyiségében, akár munkájában.
Bár az első magyarázat egyértelmű: természetes, hogy az arrogancia nem kívánatos tulajdonság, miért próbálna Smájá lebeszélni arról, hogy vezetővé váljon valaki. Az egyik magyarázat szerint nem azzal van a probléma, ha valaki vezetőként szolgál, hanem azzal, ha pusztán saját érdekeit szem előtt tartva, saját dicsőségére és a hatalomért, ami a kezébe kerülhet KERESI a pozíciót. Ha valaki nem kergeti a dicsőséget, hanem másokat inspirál és vezet a minél több jó megtétele felé, csak azért, mert a szíve azt diktálja, az dicséretet érdemel és csodálatra méltó. Egy másik magyarázat szerint a „gyűlöld a hatalmaskodást” mondat az utána következő fényében értelmezhető, amit általában úgy értelmeznek, hogy ne ismerjenek az uralmon levő hatóságok és ne kérj tőlük szívességet. Az Ávot traktátust magyarázó Jájin Levánon című könyv szerint ez olyan kormányzatokra vonatkozik, melyek nem követik a Tóra törvényeit. Más szavakkal, nem arról van itt szó, hogy általában nem szabad az embernek a hatóságokkal kapcsolatba kerülnie, csupán arról, hogy azoktól a hatóságoktól tartsa magát távol, melyeket nem a Tóra értékei vezérelnek. Innen nézve a második felszólítás nem egy általános tilalom, hanem inkább azt jelentheti, hogy az ember ne vállaljon magára olyan vezető pozíciót, melyben vallási kompromisszumokat kellene kötnie. Ha olyan vezetői szerepet vállal valaki, ami lehetővé teszi a számára, hogy felfelé törjön, magasabb rendű ideálok felé, jobbá tegye a társadalmat és közelebb vigye az embereket a Tóra értékeihez, akkor az támogatandó.
Megvitatható kérdések
1. Különösen most, nyár kezdetén – hogyan biztosítjuk, hogy szeretjük a munkát és produktívan töltjük az időt?
2. Voltál-e valaha vezető és sikerült-e a barátaidat, osztálytársaidat, családtagjaidat pozitív dolog megtételére rávenned elismerés vagy cím nélkül?
3. Voltál-e olyan vezetői pozícióban, mely pozitív és a növekedésre ösztönző élményt jelentett a számodra, vagy olyanban, ami épp ellenkező hatással bírt? Miből eredt a különbség?
Ötlet: Dena Rock rebecen, Lucy Dee barátnője
Lea bát Refáel veCipóra
Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea
Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea
emlékére és lelkének emelkedésére