בס”ד
A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE
עֲשָׂרָה נִסִּים נַעֲשׂוּ לַאֲבוֹתֵינוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ. לֹא הִפִּילָה אִשָּׁה מֵרֵיחַ בְּשַׂר הַקֹּדֶשׁ, וְלֹא הִסְרִיחַ בְּשַׂר הַקֹּדֶשׁ מֵעוֹלָם, וְלֹא נִרְאָה זְבוּב בְּבֵית הַמִּטְבָּחַיִם, וְלֹא אֵרַע קֶרִי לְכֹהֵן גָּדוֹל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, וְלֹא כִבּוּ גְשָׁמִים אֵשׁ שֶׁל עֲצֵי הַמַּעֲרָכָה, וְלֹא נָצְחָה הָרוּחַ אֶת עַמּוּד הֶעָשָׁן, וְלֹא נִמְצָא פְסוּל בָּעֹמֶר וּבִשְׁתֵּי הַלֶּחֶם וּבְלֶחֶם הַפָּנִים, עוֹמְדִים צְפוּפִים וּמִשְׁתַּחֲוִים רְוָחִים, וְלֹא הִזִּיק נָחָשׁ וְעַקְרָב בִּירוּשָׁלַיִם מֵעוֹלָם, וְלֹא אָמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ צַר לִי הַמָּקוֹם שֶׁאָלִין בִּירוּשָׁלַיִם:
Tíz csoda történt őseinkkel a jeruzsálemi Szentélyben. 1. Asszony nem vetélte el magzatát az áldozati hús szagától, 2. az áldozati hús nem romlott meg soha, 3. a vágóhídon sosem láttak legyet, 4. jom kipurkor nem vált a főpap tisztátalanná, 5. az eső nem oltotta el az oltártüzet, 6. a szél nem zilálta szét a füstoszlopot, 7. nem találtatott hiba az omerban, a (sávuot ünnepi) két kenyérben, illetve a színkenyérben, 8. zsúfoltság volt, és mégis volt elég hely, amikor leborultak, 9. kígyó vagy skorpió soha nem tett kárt Jeruzsálemben, és 10. nem mondta ember a társának: szűk nekem a hely, hogy meghálhassak Jeruzsálemben. (Ávot 5:5)
Misnánk arról a tíz csodáról beszél, melyeket a jeruzsálemi Szentélyben tapasztaltak őseink. E csodák a Szentélyben nyugvó Sechinának, vagyis az isteni Jelenlétnek voltak köszönhetők. A Szentélyben a természeti törvények közül sok nem érvényesült, így eshetett meg például, hogy akármilyen sokan és szorosan álltak is az emberek, mégis mindenkinek elég hely volt a leborulásra, amikor arra került sor.
A tízes szám a teljességet jelképezi. A tíz arra utal, hogy az Örökkévaló Jelenléte a Szentélyben nyugodott. A Szentély a teljesség, a tökéletesség helyszíne. Aki imádkozik – bizonyos imák elmondásához és egyes szertartásokhoz legalább tíz zsidó férfira van szükség – és az Örökkévalót szolgálja, az a maga teljességében éli meg az életét. Életének célja van, hisz és bízik az Örökkévalóban.
A vilnai Gáon legnagyszerűbb tanítványa, a volozsini Chájim rabbi (akit könyve után Nefes Háchájim néven is ismernek) azt mondta, hogy a zsidó ember szíve olyan, mint egy kis Szentély. A Szentély az alaptalan gyűlölet miatt pusztult el, és ennek kijavítására szeretettel kell megtöltenünk a szívünket. Ez az áhávát chinám, a feltétel nélküli szeretet, mely végül elhozza a Szentély újjáépítését, ami által a világ ismét teljessé válik.
Igyekezzünk szeretettel fordulni embertársaink felé. Ne ítéljünk elhamarkodottan és lássuk meg mindenben és mindenkiben a jót. Jó cselekedeteink, a másokra való odafigyelés és a másokról való gondoskodás nyomán felépül majd a harmadik és örök időkig álló Szentély. Kívánjuk, hogy minél hamarabb, még a mi napjainkban megtörténjen!
Írta: Keren Miller-Yehoshua
Lea bát Refáel veCipóra
Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea
Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea
emlékére és lelkének emelkedésére