בס”ד
A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE
בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת נִבְרָא הָעוֹלָם. וּמַה תַּלְמוּד לוֹמַר, וַהֲלֹא בְמַאֲמָר אֶחָד יָכוֹל לְהִבָּרְאוֹת, אֶלָּא לְהִפָּרַע מִן הָרְשָׁעִים שֶׁמְּאַבְּדִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת, וְלִתֵּן שָׂכָר טוֹב לַצַּדִּיקִים שֶׁמְּקַיְּמִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת:
Tíz mondással teremtetett a világ. Mire volt ez jó, hiszen Isten egyetlen mondással is megteremthette volna? Igenám, de a tíz ige arra szolgál, hogy kihangsúlyozza a világ fontosságát. Így aztán azok a gonoszok, akik tetteikkel elveszejtik a világot, súlyosabb elbírálás alá esnek, míg az igazak, akik fenntartják a világot, nagyobb jutalmat érdemelnek. (Ávot 5:1)
A misna felteszi a kérdést, hogy miért kellett Istennek tíz mondást használnia a teremtéshez, miért nem volt elegendő egyetlen mondás? A válasz első ránézésre érthetetlennek tűnik: hogyan hozhatná létre tíz mondás a jutalmak és büntetések rendszerét?
A Rámbám (Maimonidész) szerint a tíz különálló kijelentés lehetővé teszi, hogy minden egyes kijelentés kibontakoztathassa a saját nagyságát, és összességükben bemutathassák Isten nagyszerűségét. Ez a többrétűség biztosítja, hogy a gonoszság nem tudja teljesen aláásni a zsidó nép életét. Akik a pusztulásunkra törnek, azt gondolhatják, hogy az isteni létezésnek csupán egyetlen pontja létezik, ám a valóságban a szentség tíz dimenziójáról beszélhetünk, és ez lehetetlenné teszi a gonoszság számára, hogy végleges győzelmet arasson.
A XVIII-XIX. század fordulóján Lengyelországban élt Máhárál Cinc (Árje Leib ben Mose Zuenz) rabbi hozzátette, hogy a tízes szám különleges szentséget hordoz, és így különféle utakat hoz létre, melyeken át megközelíthetővé válik az isteni. Azzal, hogy Isten tíz mondással teremtette a világot, számtalan lehetőséget teremtett az emberek számára arra, hogy beillesszék mindennapi életükbe a spiritualitást. A kijelentések mindegyike speciális utat jelent ahhoz, hogy a micvák által a Teremtőhöz kapcsolódjunk.
A gonoszok megbüntetése és a jámborok megjutalmazása valójában a misna kérdésére adott válasz. A tíz kijelentés biztosítja, hogy a szentség előtérben maradjon és megközelíthető legyen, ezáltal Isten Tórájának fénye betölti világunkat és ellentételezi annak jelenlegi gonoszságát. Az igazság és a szentség összefonódik egymással, és együttesen kiemelik Isten nagyságát, és felerősítik a teremtésbe beágyazott szentséget.
Megvitatható kérdések:
Hogyan viszonyul világunkban az igazság a szentséghez?
Miféle utakon kötődhetünk Istenhez? Vannak olyanok, melyek jobban működnek? Miért? Miért nem?
Jogos a teremtés és az igazságszolgáltatás közti korreláció? Hogy jelenik ez meg a mindennapi életünkben?
Írta: Racheli Dubizh
Lea bát Refáel veCipóra
Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea
Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea
emlékére és lelkének emelkedésére