בס”ד
A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE
רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ אוֹמֵר, הַחוֹשֵׂךְ עַצְמוֹ מִן הַדִּין, פּוֹרֵק מִמֶּנּוּ אֵיבָה וְגָזֵל וּשְׁבוּעַת שָׁוְא. וְהַגַּס לִבּוֹ בַהוֹרָאָה, שׁוֹטֶה רָשָׁע וְגַס רוּחַ:
Jismáél rabbi, az ő [Joszé rabbi] fia mondta: „Aki kibújik az ítélkezés kötelessége alól (ha vannak nála avatottabb bírák), az mentesül a gyűlölettől, az igaztalan haszontól és a hamis eskütől. Az azonban, aki elbizakodottságában felületesen és felelőtlenül ítélkezik, buta, rossz, faragatlan, durva ember. (Ávot 4:7)
Az élet sok területén releváns kérdés, hogy az ember beleavatkozzon-e valamibe, vagy sem. Ebben a misnában Jismáel rabbi azt tanítja, hogy ha az ember visszafogja magát, és nem avatkozik bele az ítélkezésbe, akkor megmenekül a vesztes fél dühétől (mert a vesztesek általában haragot éreznek az őket elítélők bírákkal szemben). Továbbá ez azt is jelenti, hogy az ember megmenekül attól, hogy esetleg rosszul osztják el a pénzt (ami akkor történhet meg, ha tévedett a bíró, a rossz felet hirdette ki jónak, ezért a neki juttatott összeg gyakorlatilag lopásnak tekinthető). Végül pedig azt is jelenti, hogy az embert nem fenyegeti a hamis esküben való részesség veszélye (például egy olyan fél részéről, aki előre eldöntötte, hogy hazudni fog) (Bartenura). Ezek mind kiváló okok arra, hogy az ember ne avatkozzon közbe.
Ám a Misna (Szánhedrin 11:5) azt tanítja, hogy az a próféta, aki visszatartja a próféciát, az Égi Bíróság szerint halálbüntetést érdemel. Vagyis nem elfogadható, hogy az ember ne ossza meg a bölcsességét, tudását és tehetségét másokkal. (ld. Rámbám, Jeszodéj Hátorá 9:2-3)
Misnánk második része segít feloldani ezt az ellentétet. „Aki könnyedén veszi az ítélethozatalt, az bolond, gonosz és arrogáns” – a Rámbám és Bartenura is úgy magyarázza a könnyedén veszi kifejezést, hogy: „átgondolatlanul és nem a kellő tisztelettel” hoz ítéletet. Ha az ember nem képes megfelelően koncentrálni és nem tudja kimutatni az elvárható tiszteletet, az nem alkalmas bírónak, ahogy Jismáel rabbi mondja a misna elején. Ha azonban valaki biztosítani akarja, hogy nem hágja át a „prófécia visszatartásának” tilalmát, akkor addig dolgozzon magán, hogy bizonyos legyen abban: érdemes arra, hogy (háláchikus) döntéseket hozzon. Ha az ember megfelelően felkészült, akkor isteni segítséget kap ahhoz, hogy elkerülje a hibás és megkérdőjelezhető döntéseket.
Megvitatható kérdések:
Hogyan tudja az a személy, akinek megvan a tudása és a képessége ahhoz, hogy háláchikus döntéseket hozzon, ám tart attól, hogy ezt valóban megtegye, biztosítani, hogy mégis meghozza a szükséges döntéseket anélkül, hogy bolond, gonosz és arrogáns módon viselkedjen.
Mikor elfogadható a beavatkozástól való tartózkodás és mikor lehet kötelessége az embernek beavatkozni.
Mennyire fontos az ember spirituális, vallásos és etikus értéke a tanítás és a háláchikus döntéshozás tekintetében?
Mordechai Ginsbury rabbi, a Dee család barátja
Lea bát Refáel veCipóra
Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea
Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea
emlékére és lelkének emelkedésére