בס”ד

A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE

אָמַר לָהֶם, צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיִּדְבַּק בָּהּ הָאָדָם. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, עַיִן טוֹבָה. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, חָבֵר טוֹב. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שָׁכֵן טוֹב. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד. רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר, לֵב טוֹב. אָמַר לָהֶם, רוֹאֶה אֲנִי אֶת דִּבְרֵי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ מִדִּבְרֵיכֶם, שֶׁבִּכְלָל דְּבָרָיו דִּבְרֵיכֶם.

אָמַר לָהֶם צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ רָעָה שֶׁיִּתְרַחֵק מִמֶּנָּה הָאָדָם. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, עַיִן רָעָה. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, חָבֵר רָע. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שָׁכֵן רָע. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הַלֹּוֶה וְאֵינוֹ מְשַׁלֵּם. אֶחָד הַלֹּוֶה מִן הָאָדָם, כְּלֹוֶה מִן הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים לז) לֹוֶה רָשָׁע וְלֹא יְשַׁלֵּם, וְצַדִּיק חוֹנֵן וְנוֹתֵן. רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר, לֵב רָע. אָמַר לָהֶם, רוֹאֶה אֲנִי אֶת דִּבְרֵי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ מִדִּבְרֵיכֶם, שֶׁבִּכְלָל דְּבָרָיו דִּבְרֵיכֶם:

[Rábán Jochánán] azt mondta nekik [a tanítványainak]: „Menjetek, nézzetek körül, melyik az a helyes életút, amelyhez az embernek érdemes ragaszkodnia! Eliézer rabbi azt mondta: a jó szem [szívélyesség]. Jehosuá rabbi azt mondta: a hűséges társ. Joszé rabbi azt mondta: a jó szomszéd. Simon rabbi azt mondta: az előrelátás. Elázár rabbi azt mondta: a jó szív. Mondta nekik (Rábán Jochánán): „Többre becsülöm Elázár ben Árách szavait, mint a tiéteket, mivel az ő megállapításában benne foglaltatik a tiétek is.”

Később még azt mondta tanítványainak: „Menjetek, nézzetek körül: melyik az a helytelen életút, amelyet ajánlatos kerülni!” Eliezer rabbi azt mondta: a rossz szem. Jehosuá rabbi azt mondta: a hűtlen társ. Joszé rabbi azt mondta: a rossz szomszéd. Simon rabbi azt mondta: a nem fizető adós, akár embertől, akár Istentől kért kölcsön; ahogy írva van [Zsolt. 37:21]: „Kölcsönkér a rossz ember és nem adja vissza, de az igaz ember könyörületes és adakozó…”. Elázár rabbi azt mondta: a rossz szív. Mondta (Rábán Jochánán): „Nagyra értékelem Elázár ben Árách szavát, mert abban az is benne foglaltatik, amit ti mondtok.” (Ávot 2:10)

Jochánán ben Zákáj rabbi arra kérte öt tanítványát, hogy menjenek és lássák, hogy milyen jó és milyen rossz út áll az ember előtt, hogy választhasson és igaz emberként élhessen.

Azt mondta nekik, hogy menjenek, vagyis ne csupán a szent könyvekben keressék a választ, hanem hagyják el a tanházat és nézzenek körül a világban. Ennek eredményeként a válaszaikban kiemelt helyen szerepelnek az emberek közti kapcsolatok, továbbá mindenkire vonatkoztathatók, zsidókra és nem-zsidókra, férfiakra és nőkre, tudósokra és tanulatlanokra.

Jochánán rabbi azt felelte a tanítványainak, hogy leginkább Elázár rabbi válaszát találja helyesnek, vagyis a jó szívet (illetve annak ellentét, a rossz szívet), mert abban benne foglaltatik minden korábbi nézőpont. Hogyan?

A szívet a Pirké Ávot több alkalommal is említi mint az emberi bölcsesség szimbólumát, mely meghatározza, hogy az ember hogyan viselkedik. A személyiségjegyek és az érzelmek a szívhez kötődnek, ezért a szív határozza meg az ember jellemét (Rámbám).

„A jószívű ember nagylelkű, lojális barát, jó szomszéd és tisztában van szavai és tettei következményeivel”

(Rabbi Angel).

A gonosz szívű ember zsugori, rossz barát és rossz szomszéd, életét nem bölcsességgel tervezi és ezért nem is viseltetik tisztelettel azon dolgok iránt, melyeket magára vállalt.

Megvitatható kérdések

Milyen tulajdonságra érdemes összpontosítani ahhoz, hogy biztosan a „jó” utat kövessük az életben?

Vajon éppen annyira keresed a „jó barát/jó szomszéd” társaságát,

amennyire te magad is szeretnél azzá válni?

Mit jelent szerinted a „jó szem”?

Ötlet: Diana Rosenfelder

Lea bát Refáel veCipóra

Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea

Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea

emlékére és lelkének emelkedésére

 

Megszakítás