בס”ד
A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE
הוּא הָיָה אוֹמֵר: אֵין בּוּר יְרֵא חֵטְא, וְלֹא עַם הָאָרֶץ חָסִיד, וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד, וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד, וְלֹא כָל הַמַּרְבֶּה בִסְחוֹרָה מַחְכִּים, ובְמָקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ
Ugyancsak ő (Hilél) mondta: „A faragatlan nem fél a bűntől, a tudatlan, tanulatlan ember nem lehet jámbor, a szégyellős nem tanul és a hirtelen haragú nem való tanítónak. Nem az az okos, aki sokat üzletel. És ott, ahol nincsenek férfiak, igyekezz te lenni a férfi.” (Ávot 2:5)
Ebben a misnában Hilél felsorolja, hogy mire van szükségünk spirituális lehetőségeink minél magasabb fokú megvalósításához. Jiszráel Lifschitz rabbi (1782-1860) a következőként magyarázta:
A faragatlan is lehet jámbor, csak éppen nem megfelelő hozzá a motivációja. Megszokásból cselekszik jót és a büntetésből való félelmében tartózkodik a bűntől. Ha szeretettel és kötelességérzettel fordulunk Isten és embertársaink felé, jobb emberek lehetünk.
A tudatlan, tanulatlan ember is lehet jámbor, sőt, akár még dicséretes motivációval is rendelkezhet. Saját belső erkölcsi iránytűnknek azonban megvannak a maga határai. Erkölcsi és spirituális potenciálunk beteljesítéséhez Tórát kell tanulnunk és időt kell fordítanunk a tóratudósok viselkedésének tanulmányozására, mert az élmény komoly hatással van a lélekre és arra inspirál, hogy a kötelességtudat fölé emelkedjünk.
A szégyenlős, aki nem tud tanulni olyan, mint aki nem kérdez, nehogy tudatlannak tűnjön. Így aztán mindig is tudatlan marad. Fontosabb, hogy kiterjesszük a tudásunkat, mint az, hogy mások szemében milyennek tűnünk.
A türelmetlen tanár tönkreteszi a diákjaival való kapcsolatát, így a tanulónak nem áll majd érdekében, hogy kövesse tanára útmutatását. A sikeres tanár szeretettel és együttérzéssel fordul a tananyaggal küszködő diák felé.
Bár fontos a megélhetés biztosítása, az üzleti élet eltérítheti az embert a bölcsességtől. Fontos, hogy az ember képes legyen koncentrálni, és mindig tudatában kell lenni annak, hogy az üzleti dolgok könnyen elvonják az ember figyelmét a bölcsesség felé való törekvésről.
Lifschitz rabbi végül azt mondja, hogy Hilél mindenkit arra ösztönöz, hogy bölcsek jelenlétében is legyen tudatában erejének és kötelességeinek. E világban betöltött szerepeink, feladataink részben a környezetünktől és a körülöttünk élő emberektől függnek.
Megvitatható kérdések
A felsorolt személyiségjegyekben mely tulajdonságaidat fedezted fel és hogyan javíthatod azokat?
Mikor találkoztál valakivel, aki magára vállalt egy olyan szerepet, amit senki más nem volt hajlandó elvállalni? Csináltál már ilyet?
Hogyan tudod ezt az erőt a környezetedben élők segítésére fordítani?
Ötlet: Anthony Knopf rabbi
Lea bát Refáel veCipóra
Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea
Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea
emlékére és lelkének emelkedésére