בס”ד

A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE

אַף הוּא רָאָה גֻלְגֹּלֶת אַחַת שֶׁצָּפָה עַל פְּנֵי הַמָּיִם, אָמַר לָהּ: עַל דַּאֲטֵפְתְּ אַטְפוּךְ, וְסוֹף מְטִיְפַיִךְ יְטוּפוּן

Egyszer (Hilél) egy koponyát látott, amely a víz színén úszott, és azt mondta neki: „Mivel vízbe fojtottál (másokat), vízbe fulladtál, és végül majd vízbe fulladnak azok is, akik téged vízbe fojtottak!” (Ávot 2:6)

A legegyszerűbb értelmezés szerint ez a misna annyit jelent, hogy Isten tökéletes igazságossággal kormányozza a világot, vagyis ha egy halott koponyája úszik a vízen, akkor feltételezhetjük, hogy az illető vízbe fojtott másokat, ezért ő is ugyanezt a büntetést kapta. Feltételezhetjük továbbá azt is, hogy az, aki őt vjzbe fojtotta, ugyanígy bűnhődik majd.

Ez a „midá keneged midá” elve: ahogyan mi viszonyulunk a világhoz, úgy viszonyul a világ hozzánk. (Magyar közmondással élve: amilyen az adjon Isten, olyan a fogadj Isten.)

Másfelől viszont: soha nem láttunk gonosz embert, akinek minden jó kijutott az életben? Vagy olyan igaz embert, akinek szenvedés az osztályrésze? Lehet-e ezen valóban igaz a misna üzenete mindezen nehéz kérdések ellenére?

Az alábbiakban négy lehetséges választ olvashatnak röviden:

  1. Soha nem tudhatjuk pontosan, hogy mások mit csinálnak a magánéletükben, ezért azt sem tudhatjuk, hogy ki az igaz és ki a gonosz.
  2. Nem tudhatjuk, hogy a szenvedés valódi-e, hiszen a végén jóra is vezethet. Ugyanígy: sokszor éppen az élvezetek vezetnek negatív következményekhez.
  3. Hiszünk a „gilgul nesámot” elvében, vagyis abban, hogy bár testünknek nem volt korábbi élete, a lelkünk már élt egy korábbi testben. Elképzelhető, hogy egy lélek olyan dolog miatt szenved ebben az életében, amit a korábbi testében követett el. Elképzelhető, hogy korábbi életében másként viselkedett, mint most, amikor mi látjuk.
  4. Isten igazságszolgáltatási rendszerében a gonoszok büntetésének egyik része, hogy ebben a világban jutalmat kapnak azokért a dolgokért, amiket gonoszságuk ellenére jól csináltak, és így az eljövendő világba már csakis negatív dolgokkal érkeznek. Ennek az ellenkezője is lehetséges: egy igaz ember jutalmas lehet a földi szenvedés, hogy teljesen pozitívan érkezzen az eljövendő világba.

Megvitatható kérdések

Láttál már olyan embert, aki pontosan azt kapta, amit érdemelt? Miből gondoltad, hogy ezt érdemelte?

Melyik a leginkább logikus a fenti négy válasz közül?

Létezik ötödik válasz is?

Ötlet: Shlomo Kimche rabbi

Források a „midá keneged midá” elvéhez: Szotá 8b: ahogyan mi mérjük a világot, úgy mér a világ minket; Sábát 92a: az csinál micvát, aki egy korábbi micvájával erre érdemessé vált és ennek az ellenkezője is igaz; Ávot 4:2 az egyik micva természetes módon hozza magával a következő micvát, a bűn pedig a következő bűnt.

Lea bát Refáel veCipóra

Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea

Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea

emlékére és lelkének emelkedésére

 

Megszakítás