בס”ד
A DEE CSALÁD PIRKÉ ÁVOT PROJEKTJE
רַבִּי חֲלַפְתָּא בֶן דּוֹסָא אִישׁ כְּפַר חֲנַנְיָה אוֹמֵר, עֲשָׂרָה שֶׁיּוֹשְׁבִין וְעוֹסְקִין בַּתּוֹרָה, שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵינֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים פב) אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ חֲמִשָּׁה, שֶׁנֶּאֱמַר (עמוס ט) וַאֲגֻדָּתוֹ עַל אֶרֶץ יְסָדָהּ. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ שְׁלשָׁה, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים פב) בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ שְׁנַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי ג) אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה’ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב ה’ וַיִּשְׁמָע וְגוֹ’. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ אֶחָד, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כ) בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ:
A Chánánjá falubeli Cháláftá ben Doszá rabbi mondta: „Ha tíz zsidó együtt ül, és Tórát tanul, akkor az isteni Jelenlét ragyog felettük, ahogy írva van [Zsolt. 82:1]: »Az Örökkévaló áll az isteni gyülekezetben…« (a »gyülekezet«, a minján pedig legalább tíz ember.) És honnan tudjuk, hogy ugyanez áll abban az esetben, ha öten tanulnak Tórát? Mert írva van [Ámosz 9:6]: »És szövetségét megalapozta a földön…« (a »szövetség« alatt pedig legalább öt értendő.) És honnan tudjuk, hogy ugyanez áll abban az esetben is, ha csak háromról van szó? Mert írva van [Zsolt. 82:1]: »…bírák között ítélkezik…«. És honnan tudjuk, hogy ugyanez a helyzet, ha csak kettőről van szó? Mert írva van [Máláchi 3:16]: »Akkor pedig megbeszélték az istenfélők, ki-ki a társával, az Örökkévaló pedig odafigyelt, és meghallgatta…«. De honnan tudjuk, hogy egy ember esetén is igaz? Mert írva van [2Mózes 20:21]: »Minden helyen, ahol említeni engedem Nevemet, eljövök hozzád, és megáldalak…«”. (Ávot 3:6)
Misnánk ellentétben áll egy korábbi misnával (3:2), mely arról beszél, hogy milyen jutalom jár a közösségben történő tóratanulásért. Cháláftá rabbi szerint nemcsak az olvasás a fontos, hanem az elmélyült tanulás is, mert az a kezdeményezést lehetőséggé változtatja, melyben világi nézeteink és prioritásaink egységbe kerülnek a Teremtő akaratával.
Misnánk jelentőségét a Talmud Bráchot traktátusának 6a lapja tárgyalja. Amikor ketten tanulnak együtt, szavaikat felírják az Égben. Ha hárman vannak, az Isteni Jelenlét bírósági ügyekre is kiterjeszkedik, ha pedig tíz ember gyűlik össze, akkor az Isteni Jelenlét már a tanulás megkezdése előtt megnyilvánul. Ez a sorozat az isteni intenzitás emelkedését mutatja és nem feltétlenül jelent nagyobb jutalmat.
Misnánk erőteljesen elrugaszkodik az anyagias ideológiáktól, és olyan módszereket kínál, melyekkel az isteni tervet hatékonyabban beépíthetjük az életünkbe. Nagyon fontos tanítás ez számunkra: öten is elérhetik azt, amit egy tíztagú közösség képes elérni, ha közös prioritásaik egységben vannak Isten akaratával (Szfornó). Egy bíróság megfelelhet egy tóratanulásban elmélyült tanulópárnak, ha azok tiszta fejjel a Tórára összpontosítanak. Ugyanígy mindannyian képesek vagyunk akár egyedül is spirituális magasságokba emelkedni, ha megfelelő célokkal és prioritásokkal rendelkezünk. Ráadásul ennek nem feltétlenül csakis a tóratanulás keretei között kell megtörténnie: ha az ember helyes célokkal végzi a munkáját, támogat másokat vagy kerül kapcsolatba a környezetében élőkkel, az is segítheti a spirituális növekedést.
Megvitatható kérdések:
Vajon úgy közelíted-e meg az élet kérdéseit és kihívásait, hogy mindig Isten van a figyelmed középpontjában?
Hogyan összpontosíthatnál jobban arra, amit az Örökkévaló elvár tőled a mindennapi helyzetekben?
Hogyan emelheted szociális interakcióidat spirituális magasságokba?
Ötlet: Yoel Feinmesser
Lea bát Refáel veCipóra
Maja Eszter bát ráv Árje Mordecháj veLea
Rina Mirjám bát ráv Árje Mordecháj veLea
emlékére és lelkének emelkedésére