A Tóra 613 parancsolatát három nagy kategóriára oszthatjuk fel: vannak olyan előírások, melyeket egy egészséges lelkületű ember vezényszó nélkül is megtartana, mint például a „ne ölj” vagy a „ne lopj” parancsolata. Más szabályok mellé logikus magyarázatot mellékel a Tóra, ilyen többek között a macesz fogyasztása peszáchkor, hiszen őseinknek nem volt ideje megkeleszteni a kenyértésztát, amikor sietve elhagyták Egyiptomot, vagy maga a szombat, mellyel a világ hatnapos isteni teremtése mellett teszünk tanúságot. A harmadik kategóriába tartozó szabályokhoz azonban nincs magyarázat és emberi logikával nem is igen magyarázhatóak. Egyetlen okból tartjuk be őket: mert ez az Örökkévaló akarata. Erre ad példát a Chukát hetiszakasz, mely e szavakkal kezdődik: „Ez a Tóra törvénye, melyet az Örökkévaló megparancsolt”. Ezt követően egy különös micva, a vörös tehén előírásának részletei következnek. Ez az a parancsolat, melyet még a bölcs Slomó (Salamon) király sem értett. Egy teljesen hibátlan, vörös szőrű tehén hamuját keverték el forrásvízzel és különféle növényekkel, majd a rituálisan tisztátalan emberre szórták. Az illető megtisztult, ám a szertartást végző kohén (pap) tisztátalanná vált.

Erre az előírásra valóban nincs racionális magyarázat és az Álter Rebbe szerint éppen ezért hivatkozik rá az így az Írás: EZ a Tóra törvénye. Ez a micva mutat példát arra, hogy miként is kell a Tóra összes előírására tekinteni: azért tesszük meg azokat, mert az Örökkévaló akaratát fejezik ki. Az a tény, hogy sok esetben racionális magyarázatot is tudunk fűzni egyes parancsolatokhoz, vagy erkölcsi érzékünk miatt amúgy is betartanánk azokat, nem azt jelenti, hogy a számunkra megmagyarázhatatlan előírások kevesebbet érnének. A lényeg ugyanis minden micva mögött egy és ugyanaz: megvalósítani az isteni akaratot a fizikai világban, s ezért a Tóra minden előírását egyforma elkötelezettséggel kell betartani.

Naftali Deutsch

Megjelent: Gut Sábesz 25. évfolyam 40. szám – 2023. június 29.

 

Megszakítás