Hetiszakaszunk elején a zsidó nép legfontosabb és legősibb jelképéről, a menóráról olvashatunk. Az Örökkévaló meghagyta Mózesnek és Áronnak, hogy színaranyból készítsenek egy hétágú mécsestartót és állítsák azt a Szentélybe: „Ez pedig a menóra munkája: Vert arany a szára, mint a virágja, vert munka az; a minta szerint, melyet mutatott az Örökkévaló Mózesnek, aszerint csinálta a lámpát”.

A menóra – számos egyéb dolog mellett – a Tórát és a parancsolatokat szimbolizálja, ahogy Salamon király írta a Példabeszédekben: „Mert a parancsolat mécses és a Tóra a fény”. A Tóra az isteni fény forrása a világon, a menóra beragyogta a Szentélyt, a Szentély ablakain kiáradó fény pedig megvilágította az egész földkerekséget. A menóra kialakítása és méretezése is a Tórával való hasonlóságát fejezi ki. A menórának 7 ága volt, és 11 gombbal, 9 virággal és 22 kehellyel díszítették, magassága pedig 17 tefáchot tett ki. Ezek a számok megegyeznek a Tóra könyveinek első mondataiban lévő szavak számával: a Brésit könyvének első mondata 7, a Smot könyvének első mondata 11, a Vájikrá könyvének első mondata 9, a Bámidbár könyvének első mondata 22, a Dvárim könyvének első mondata pedig 17 szóból áll. Amíg nem épül újjá a Szentély Jeruzsálemben és nem lobbannak fel a menóra lángjai, addig a Tóra tanulásával és parancsolatainak betartásával vihetünk minél több fényt a világba és űzhetjük el a sötétséget. Erőfeszítéseink hatására pedig felépül a harmadik, immár örökké álló Szentély, melyben a kohénok, Áron főpap leszármazottai újra megtöltik olajjal a menóra mécseseit és minden délután meggyújtják azokat, hogy a Jeruzsálemből kiáradó fény világítsa be a Földet.

 

Naftali Deutsch

Megjelent: Gut Sábesz 25. évfolyam 37. szám – 2023. június 8.

 

Megszakítás