Hetiszakaszunkban számos olyan törvény szerepel, mely a házasság témakörével foglalkozik. Ezek között áll az a szabály, mely szerint, ha valaki megerőszakol egy hajadont, akkor köteles feleségül venni és később sem dönthet úgy, hogy elválik tőle: „Ha valaki ér szűzleányt, aki nem eljegyzett, megragadja és hál vele és rajta érik őket, akkor adjon a férfiú, aki, vele hált, a leány atyjának ötven ezüstöt és az legyen az ő felesége, mivelhogy meggyalázta; nem bocsáthatja el egész életén át”. A prágai Lőw rabbi szerint itt is párhuzamot lehet vonni a házastársi kapcsolat, illetve az Örökkévaló és a zsidó nép közötti örök szövetség között. A szináj-hegyi tóraadást bölcseink esküvőhöz hasonlították, melynek során Isten és Izrael örök hűséget fogadott egymásnak, mint egy vőlegény és menyasszony, a házasságlevél pedig maga a Tóra volt. A Talmud egyik bölcse, Avdimi rabbi azonban azt mondta, hogy a kinyilatkoztatás előtt az Örökkévaló felemelte a hegyet és a zsidók feje fölé tartotta, azzal fenyegetőzve, hogy amennyiben nemet mondatank a Tórára, akkor rájuk borítja: „Ha elfogadják a Tórát, jól járnak, ha nem, akkor itt lesz a sírjuk” – szólt Isten. Vajon mi szükség volt az erőszakos fellépésre, amikor a zsidók korábban önként kijelentették, hogy elfogadják és megtartják a Tórát, bármi is álljon benne? Lőw rabbi szerint ezzel érte el Isten, hogy a szövetség megbonthatatlan maradjon, hiszen az erőszakoskodó férj számára tilos elhagyni a feleségét: „nem bocsáthatja el egész életén át”. Ehhez hasonlóan, a Talmudban említett közjáték miatt, az Örökkévaló sem bonthatja fel szövetségét Izrael népével, történjen bármi. Az Isten és a zsidók közötti kötelék örökre szól. Ezt a különleges, félelemmel és szeretettel átitatott kapcsolatot írja le Jirmejá próféta: „És kötök velük örök szövetséget, mely szerint nem fordulok el tőlük, hogy velük jót tegyek, félelmemet pedig szívükbe adom, hogy ne térjenek el tőlem”.

Naftali Deutsch

Megjelent: Gut Sábesz 25. évfolyam 48. szám – 2023. augusztus 24.

 

Megszakítás