Oberlander Báruch: A Zohár, a Ragyogás Könyve, a zsidó misztika alapműve (193) 2024.12.16.

Az EMIH rabbijai és közösségi vezetői élő adásban izgalmas témákkal várják a Virtuális Bét Midrás hallgatóit a zsido.com Facebook oldalán. Minden érdeklődőt szeretettel várunk! www.facebook.com/Zsidocom/ #Oberlander

Oberlander Báruch: A Zohár, a Ragyogás Könyve – a zsidó misztika alapműve

Oberlander Báruch rabbi online előadásában ismét mélyrehatóan elemezte a Zohárt, a zsidó misztika és a kabbala alapművét. A Budapesti Talmud Egylet Facebook-oldalán élőben közvetített előadás az első kötettől indulva, szisztematikusan haladt a heti szakaszok elemzésében, a Zohár misztikus tanításait a hétköznapi élet szempontjából is értelmezve. Az előadás középpontjában a „Midrasá Nellám” – a „Rejtett Midrás” című rész állt, mely Ábrahám és Sára történetén keresztül tárja fel a lélek és a test viszonyának misztikus mélységeit.

A lélek és a test kapcsolata a Zohár fényében

A heti szakasz Sára haláláról és Ábrahám gyászáról szóló részleteit a Zohár egyedi, spirituális perspektívából közelíti meg. Sára a testet, míg Ábrahám a lelket szimbolizálja. A Zohár tanítása szerint a lélek megsiratja a testet hét napon keresztül, majd eltávozik – azonban csak ideiglenesen. A feltámadás idején a lélek visszatér ugyanabba a testbe, amely élete során a parancsolatok (micvák) teljesítésével szentelte meg önmagát. Ezáltal a test és a lélek együttesen élik át az isteni jutalmat.

Az előadás során Oberlander rabbi részletesen elemezte a Máchpéla-barlang jelentőségét, amely Ábrahám és Sára temetésének helyszíne, valamint Eliezer küldetését, aki feleséget keres Izsáknak. A Zohár szerint mindez szimbolikus jelentést hordoz: Eliezer alakja a legfelsőbb angyalt, Matatront jelképezi, aki a lélek és a test újraegyesüléséért felelős.

A tanulás fontossága a feltámadásban

Az előadás központi gondolata az volt, hogy a test csak akkor érdemli ki a feltámadást, ha az élet során tanulmányozta a Tórát és parancsolatok szerint cselekedett. Az angyalok vizsgálják, hogy a test méltó-e a feltámadásra, ahogy Eliezer is keresi a megfelelő feleséget Izsák számára. A víz, amelyet Rebeka kínál, a Tóra szimbolikáját hordozza, hiszen a Tóra tanulmányozása biztosítja a test és lélek örök kapcsolatát.

A rossz ösztön átalakulása

Az előadás érintette a rossz ösztön (jécer hárá) témáját is, amely a Messiás eljövetelét követően átalakul. Bár a rossz ösztön teljesen megszűnik negatív formájában, megtisztított változata – Láván (jelentése: fehér) – továbbra is létezik. Oberlander rabbi kiemelte, hogy a rossz ösztön megtisztított formájára szükség van az emberi ösztönök – például a családalapítás és a gyereknemzés – fenntartásához.

A feltámadás misztériuma

A Zohár részletesen leírja a feltámadás folyamatát is. A testek a föld alatti alagutakon keresztül vagy angyalok segítségével kerülnek vissza Izrael földjére, ahol a lélek újra egyesül a testtel. Oberlander rabbi hangsúlyozta, hogy a feltámadás nem csupán a test újraéledését jelenti, hanem a lélek és a test harmonikus egységének beteljesedését, amely az isteni ígéret csodája.

A tanulás folytatása

Az előadás végén a rabbi megköszönte a résztvevők figyelmét, és bejelentette, hogy a következő alkalommal folytatódik a heti szakasz misztikus elemzése, amely során további izgalmas tanításokat oszt meg a Zohár alapján.

Oberlander Báruch rabbi tanítása nem csupán mély teológiai és spirituális ismereteket nyújtott, hanem az élet legfontosabb kérdéseire is útmutatást adott a zsidó misztika fényében.

Az EMIH rabbijai és közösségi vezetői élő adásban izgalmas témákkal várják a Virtuális Bét Midrás hallgatóit a zsido.com Facebook oldalán. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

www.facebook.com/Zsidocom/

#Oberlander

Megszakítás