Hetiszakaszunk címe annyit tesz: törvények. A múlt héten átvett, kőtáblákra vésett tíz parancsolatot további ötvenhárom különböző előírás követi az aktuális hetiszakaszban: harminc tilalmat és huszonhárom tevőleges parancsolatot sorol fel a Tóra ezekben a fejezetekben, köztük a kóserság szabályait is. A zsidó konyha egyik jellegzetessége, hogy a tejes és a húsos ételek nem keveredhetnek egymással. Ennek a következő mondat az alapja: „Ne főzz gödölyét az anyja tejében”. A későbbiekben még kétszer szerepel ez az előírás a Tórában, ezért bölcseink szerint háromszoros tilalomról van szó: nemcsak főzni, hanem fogyasztani sem szabad ilyen ételt, továbbá semmilyen hasznot sem húzhatunk belőle. Bár az étkezési törvények azon szabályok közé tartoznak, melyek nem a logikára épülnek, hanem csupán azért tartjuk be őket, mert Isten így parancsolta, számos magyarázat született, melyek mind e tilalom lényegét igyekeznek megvilágítani. Van olyan vélekedés, mely szerint egészségtelen a tejes és húsos összetevőket egyaránt tartalmazó fogások fogyasztása, mások szerint pedig kegyetlen gondolat az életet adó tejben megfőzni az arra még rászoruló állatkölyköt. Felmerült az is, hogy egy korabeli pogány termékenységi szertartás része volt az ilyesmi és ezért kell a bálványimádás minden formáját elvető zsidóknak tartózkodni az efféle ételektől. A zsidó misztika más irányból közelíti meg a kérdést: míg a hús a gevurá, azaz a szigorú ítélet szféráját jelképezi, addig a tej a cheszed, a kegyelem szférájának a szimbóluma. E két attribútum szöges ellentéte egymásnak, ezért nem szabad összekeverni azokat – sem a spirituális világban, sem pedig a fazékban.
Naftali Deutsch
Megjelent: Gut Sábesz 26. évfolyam 22. szám – 2024. február 8.