Hetiszakaszunkban ismét ikrekkel találkozunk. Néhány héttel ezelőtt Jáákov és Észáv (Ézsau) születését tudatta a Tóra, most pedig Perec és Zerách lát napvilágot. Érdemes megfigyelni a különbséget az ikerpárok szülei és gyermekeik eltérő életútjai között. A jámbor Jáákov ősatya és a durva, erőszakos Észáv a lehető legjobb családba született: apjuk Jichák volt, anyjuk Rivka, olyan emberek, akik az Örökkévaló akaratát teljesítették életük minden percében. Bölcseink szerint Rivka terhessége teljes volt, kilenc hónap után születtek meg fiai. Ezzel szemben Perec és Zerách fogantatása egy meglehetősen zűrzavaros, bizarr történet eredménye, és a fiúk már hét hónap után a világra jöttek. Jehuda, Jáákov egyik fia saját menyét ejtette teherbe, miután az magát elfátyolozva, prostituáltként csábította el. Támár ugyanis kétszer megözvegyült, Jehuda két fiát temette el, s attól tartott, hogy a megmaradt harmadik testvért már nem engedik a közelébe. Gyermeke még nem született, ezért akart ilyen fondorlatos módon utódokról gondoskodni. Miután fény derült terhessége titkára, Jehuda nem közeledett hozzá soha többet. Azt látjuk tehát, hogy az idilli családban az egyik gyermekből az ősei útjától elforduló, a zsidó nép ellenségévé váló ember származott, a diszfunkcionális családból pedig igaz emberek, akiknek utódai között Dávid királyt is megtaláljuk. Ennek okát a minden emberben megtalálható szabad akaratban kell keresni: függetlenül a származástól, a családi viszonyoktól, sőt az alapvető személyiségjegyektől, mindenki képes arra, hogy a jót válassza és igaz ember váljék belőle, ahogy megteheti ennek ellenkezőjét is.
A legnagyobb hős az, aki a hátrányból előnyt tud kovácsolni és képes a helyes utat választani, dacolva környezete és saját maga destruktív erőivel. Így lehetséges, hogy a régóta várt messiás is Támár és Jehuda különös frigyéből származik majd.
Naftali Deutsch
Megjelent: Gut Sábesz 25. évfolyam 12. szám – 2022. december 15.