Mielőtt a két testvér, Jáákov és Észáv (Ézsau) hosszú évtizedek után újra találkozott volna, az ősatya számos előkészületet tett, mert nem tudta, hogy mire számíthat erőszakos fivérétől, aki évtizedekkel korában még a halálát kívánta a csellel megszerzett atyai áldás miatt. A találkozás előtt „fölkelt azon éjjel, vette két feleségét, két szolgálóját és tizenegy gyermekét és átkelt a Jábok átkelőjén”. Vajon miért csak a tizenegy fiút említi a Tóra, miért nem szerepel egyetlen lánya, Dina is a felsorolásban? Rási szerint Jáákov elrejtette őt egy lezárt ládában, mert nem akarta, hogy Észáv szeme megakadjon rajta és elvegye feleségül. Lányának nem egy olyan erőszakos, tanulatlan, durva társat szeretett volna, mint ikertestvére. Bölcseink szerint azonban ez hiba volt, mert a Jáákov házában nevelkedő, spirituálisan magas szinten álló Dina képes lett volna arra, hogy jó útra térítse Észávot, aki végső soron szintén Jicchák és Rivka fia volt. Mivel azonban a fivére családját végül békésen üdvözlő Észáv így nem pillanthatta meg Dinát, a frigy sem jöhetett létre. Ennek később tragikus következménye lett: Dinára Sechem uralkodójának fia vetett szemet. Elrabolta, megerőszakolta és feleségének követelte. A midrás szerint Isten így fedte meg Jáákovot: „Megtagadtad a kegyelmet a testvéredtől, mert ha [Dina] hozzáment volna, nem rontották volna meg Sechemben. Nem akartad lányodat egy körülmetélt férfihez adni, hát egy körülmetéletlen kaparintotta meg. Nem akartál törvényes esküvőt neki, hát törvénytelenül ragadták el”. Észáv persze nem maradt társ nélkül, ám párválasztása élesen szemben állt apja és nagyapja akaratával, hiszen „feleségeit Kánaán lányai közül vette”, és így utódai nem Ávráhám és Jichák szellemiségét folytatták és sokszor kerültek szembe Izrael fiaival.
Naftali Deutsch
Megjelent: Gut Sábesz 26. évfolyam 12. szám – 2023. november 30.