VIII.
A rongy- és a pálmaseprűk közti különbség
[A Gömárá egy másik beszélgetést idéz:]
אָמַררַבִּיאַבָּאאָמַררַבִּיחִיָּיאבַּראַשִׁיאֲמַררַב:
Rabbi Ábá mondotta rabbi Chijá bár Ási nevében, aki Ráv nevében mondta:
מַכְבְּדוֹתשֶׁלמֵילְתָא – מוּתָּרלְטַלְטְלָןבַּשַּׁבָּת, אֲבָלשֶׁלתְּמָרָה – לֹא.
Rongyseprűk,amelyet arra használnak, hogy a morzsákat lesöpörjék vele az asztalról, mozgathatók szombaton, mivel ezek megengedett eszközök, de pálmalevél seprű, amelyet padlóseprésre használnak nem. A talmudi időkben, mikor a legtöbb háznak földpadlója volt, ezek tiltott eszköznek számítottak. Földpadlót söpörni szombaton azért tilos, mert fennáll a lehetősége, hogy a padló bemélyedéseit azáltal, hogy port söprünk beléjük, feltöltjük, és ezzel megsértjük az építés tilalmát.
רַבִּיאֶלְעָזָראוֹמֵר: אַףשֶׁלתְּמָרָה.
Rabbi Elázár mondja: Még pálmaseprűket is szabad mozgatni.
[A Gömárá elemzi a vitát:]
בְּמַאיעָסְקִינַן?
Miféle célú mozgatásról van szó?
אִילֵימָאלְצוֹרֶךְגוּפוֹוּלְצוֹרֶךְמְקוֹמוֹ – בְּהָאלֵימָארַב„שֶׁלתְּמָרָהלֹא„? וְהָארַבכְּרָבָאסְבִירָאלֵיהּ!
Ha azt mondod, hogy a seprűt a megengedett használata kedvéért mozgatjuk, vagy hogy a helye kedvéért, mondaná-e Ráv ebben az esetben, hogy ha pálmalevélből készült, akkor nem mozgatható? Ez nem lehetséges, hiszen Ráv egyetért Rávával, és megengedi, hogy egy tiltott eszközt a használata vagy a helye kedvéért mozgassunk!
אֶלָּאמֵחַמָּהלַצֵּל, בְּהָאלֵימָארַבִּיאֶלְעָזָר„אַףשֶׁלתְּמָרָה„?
Inkább mondd azt, hogy a seprűt azért mozgatjuk, hogy a megóvása érdekében a napról az árnyékba visszük. De ezt sem mondhatjuk, hiszen mondaná-e rabbi Elázár ebben az esetben, hogy még a pálmalevél seprűt is szabad mozgatni? De hát senk i sem engedi meg, hogy egy tiltott eszközt a napról az árnyékba vigyenek. – ? –
[A Gömárá rabbi Elázár véleményének kiigazításával felel:]
– לְעוֹלָםמֵחַמָּהלַצֵּל, אֵימָא: וְכֵןאָמַררַבִּיאֶלְעָזָר.
Valójában itt arról van szó, hogy egy seprűt a napról az árnyékba viszünk, és a fenti idézetben úgy kell olvasni: Rabbi Elázár is úgy mondta,hogy a rongyseprűt szabad a napról az árnyékba vinni, de a pálmalevélből készültet nem. Rabbi Elázár tehát nem vitatkozik Rávval, hanem egyetért vele.