„Bírákat és felügyelőket rendelj magadnak minden kapuidban, melyeket az Örökkévaló, a te Istened ad neked, törzseid szerint, hogy ítéljék a népet igazságos ítélettel … A tan szerint, melyre téged tanítanak és az ítélet szerint, melyet neked mondanak, cselekedjél; ne térj el az igétől, melyet tudtodra adnak, se jobbra, se balra” – áll a hetiszakaszban, mely lefekteti a zsidó jogrendszer alapjait, továbbá felhívja a figyelmet a zsidó bíróság, a legalább három, a Tóra törvényeit alaposan ismerő rabbiból álló bét din döntéseinek mai napig érvényes legitimitására. A törvények ismerete azonban nem minden: a bíráknak elfogulatlanul, részrehajlás nélkül kell ítélkezniük, ahogy a szövegben áll: „Ne hajlítsd el az ítéletet, ne ismerj tekintélyt és ne fogadj el megvesztegetést, mert a megvesztegetés megvakítja a bölcsek szemeit és elferdíti az igazak szavait”. Ezzel a mondattal kapcsolatban idézte fel Ávráhám Jehosuá Heschel rabbi, az aptai rebbe azt a történetet, melyben egy bét din tagjaként kellett ítéletet hoznia. Eleinte egyértelműen az egyik peres félnek adott igazat, ám hirtelen azon kapta magát, hogy egyre inkább a másik fél felé húz a szíve, mégpedig racionális magyarázat nélkül. Amikor a zsebébe nyúlt, hirtelen megértette, mi történt. Egy pénzzel teli borítékot talált ott. Bár nem volt tudomása arról, hogy meg akarják vesztegetni, a Tóra szavai tudat alatt is hatottak józan ítélőképességére, ahogy fentebb olvashattuk: „a megvesztegetés megvakítja a bölcsek szemeit”. Ezután természetesen azonnal berekesztette a tárgyalást és más bírákat kért fel az ítélkezésre.
Naftali Deutsch
Megjelent: Gut Sábesz 26. évfolyam 52. szám – 2024. szeptember 5.