Mi ment meg minket? – Oberlander Báruch (Váérá hetiszakasz): a Váérá hetiszakaszban folytatódik az egyiptomi rabszolgaság és a kivonulás története, amely pészahkor, a széder este során különösen kiemelt szerepet kap.

A Váérá hetiszakasz kapcsán Oberlander Báruch rabbi a Tóra és a szóbeli tan fontosságáról beszélt. Rámutatott, hogy a macesz és a bor szimbolikája azt üzeni: a hagyomány és a rabbik útmutatása nélkül az írott tan nem ad teljes képet.

A széder egy fontos mozzanata, amikor a maceszt letakarjuk, a bort pedig felemeljük. Ekkor elhangzik a mondat: „Ez az, ami őrzött minket, és ami a jövőben is megőriz.”

A rabbi kifejtette ennek mélyebb jelentését. A macesz fogyasztása pészahkor bibliai előírás, míg a négy pohár bor fogyasztása rabbinikus parancsolat. Ez a gesztus – a macesz letakarása és a bor kiemelése – arra tanít, hogy a Tóra, az írott tan, önmagában nem elegendő. Az életünk és vallásunk teljes megértéséhez szükség van a szóbeli tanra, a hagyományokra és a rabbik útmutatására is.

Az írott Tóra a zsidó vallás alapja, de csak a szóbeli tan teszi lehetővé annak helyes értelmezését és alkalmazását. Ez az, ami nemzedékeken át megőrizte a zsidó népet, és ez az, ami a jövőben is meg fog őrizni minket. A rabbi kiemelte: „Nem lehet csak a Bibliánál megállni. Az írott tan a szóbeli tan nélkül hiányos.”

A Rási-kommentár példáját említve hangsúlyozta, hogy az írott szöveg teljes megértése csak a hagyományon keresztül lehetséges. Ezért a macesz és a bor szimbolikája egy fontos üzenetet hordoz: a Tóra és a bölcsek útmutatása egyaránt szükséges az életünk és hitünk vezetéséhez.

Ez a kettős tanítás – az írott és szóbeli tan harmóniája – az, ami végigkíséri a zsidóságot a történelem során, és biztosítja fennmaradását.

Megszakítás