Oberlander Báruch rabbi ebben a tanításában a „szemet szemért, fogat fogért” tórai kifejezést járja körbe. A kifejezés első pillantásra szigorú fizikai megtorlást sugall, de a Szóbeli Tan és a hagyomány értelmezése szerint valójában kárpótlásról van szó.
Oberlander Báruch heti tanítása (Mispátim hetiszakasz)
Mindenki ismeri a híres tórai mondatot: „Szemet szemért, fogat fogért.” Első olvasatra ez azt sugallhatja, hogy ha valaki kárt okoz egy másik embernek, akkor ugyanazt a kárt kell rajta is végrehajtani. Azonban a Tóra szövegét nem lehet megérteni a Szóbeli Tan nélkül, amely magyarázza és értelmezi az írott szöveget.
Rási kommentárja alapján a „szemet szemért” kifejezés nem szó szerinti büntetést jelent, hanem kárpótlást. Ha valaki megvakítja egy másik ember szemét, akkor meg kell térítenie a sértett szemének pénzbeli értékét, nem pedig ugyanolyan sérülést kell elszenvednie.
Maimonidész hangsúlyozza, hogy ezt a szabályt már Mózes idejében is így értelmezték, hiszen a Tóra más helyeken egyértelműen kárpótlásról beszél. Ha így van, akkor miért fogalmaz a Tóra úgy, mintha tényleges fizikai megtorlásról lenne szó?
A válasz az, hogy az elkövető ne gondolja azt, hogy amit tett, az csupán egy pénzügyi kártérítés kérdése. Az áldozat elvesztette a szemét, és hiába kap kárpótlást, az elszenvedett kár visszafordíthatatlan. A Tóra azt akarja érzékeltetni, hogy a sérülés mértéke súlyosabb annál, mint amit a pénz önmagában kiegyenlíthet. Ez egy figyelmeztetés: az ember mindig gondolja át, hogy egy tettével nemcsak anyagi, hanem fizikai és lelki sebet is ejthet a másikon.
A rabbi tanításait a zsido.com Facebook-oldalán is megnézheti.