Pénteken, susán purim napján, nem sokkal a sábát beköszönte előtt életét vesztette Semárjáhu Joszef Chájim Kanyievszki rabbi, a vallásos zsidó világ talán leginkább tisztelt bölcse, akit a legtöbben egyszerűen Reb Chájimként emlegettek. A rabbi, aki távol tartotta magát a politikától és a háredi világ belső intrikáitól, a litván típusú ortodoxiához tartozott, de minden irányzat tagjai fejet hajtottak nagysága előtt.

Kanyievszki rabbit kizárólag a tóratanulás foglalkoztatta.

Naponta 17 órát töltött könyvei fölé görnyedve, de emellett időt szakított arra is, hogy a hozzá fordulóknak tanácsot ás áldást adjon. Mindössze napi négy óra alvást engedélyezett magának.

Minden egyes évben végigtanulta a teljes Babilóniai és Jeruzsálemi Talmudot, a Tánáchot (a zsidó Bibliát), a legfontosabb törvénykódexeket (Misne Torá, Tur, Sulchán Áruch) és a misztikus irodalom fő művét, a Zohárt. Emellett nem kevés könyvet is írt. Szigorú tanulási programja miatt erre csak a szökőévekbe iktatott 13. hónapban, a második ádárban volt lehetősége. Követői számos csodálatos gyógyulást kötnek a tőle kapott áldásokhoz. A rabbi rendkívül szerényen, sőt szegényesen élt, mert nem tartotta sokra az e világi hívságokat. Otthona egy spártaian berendezett, kétszobás lakás volt Bnéj-Brákban, ott töltötte ideje legnagyobb részét könyvei között, ott érte a halál, és ott, szobájának padlóján, tálitba csavarva ravatalozták fel.

Kanyievszki rabbi 1928-ban született a ma Fehéroroszországhoz tartozó Pinszkben, híres rabbidinasztiák sarjaként. Édesapja a Szteipler Gáonként emlegetett Jáákov Jiszráel Kanyievszki rabbi (1899-1985), édesanyja, Mirjám rebecen pedig a fő műve után Cházon Isként ismert Áváráhám Jesájáu Karelitz rabbi (1878-1953) testvére volt.

A család 1934-ben a Szentföldre vándorolt – ezt követően Reb Chájim soha többet nem volt hajlandó átlépni Izrael határát.

A rabbi szorgalmával és tehetségével már gyermekként is kitűnt társai közül és később a legnevesebb jesivákban tanult. Amikor valaki azt kérdezte édesapjától, hogy mi a titka a gyereknevelésnek, ő így felelt:

„Az a legfontosabb, hogy sokat kell imádkozni és sírni gyermekeinkért. Én is sokat sírok az én Chájim fiamért…”

Bár a hivatalos méltatásokban (ideológiai megfontolások miatt) általában nem közlik, fontos megemlíteni, hogy 1948-ban, a függetlenségi háború során, amikor Reb Chájim a nagy hírű lomzai jesivában tanult, az általános mozgósítás során őt is behívták a hadseregbe és Jafó mellett teljesített katonai szolgálatot.

A rabbi Bátsevá Eszterrel (1932-2011) kötötte össze életét, aki a szintén rendkívüli tiszteletnek örvendő Joszef Sálom Eljásiv (1910-2012) rabbi lánya volt. Felesége igen népszerű volt az asszonyok körében, tömegek keresték fel tanácsát és áldást kérve, vagy vigaszt keresve.

A rebecen 11 évvel ezelőtti halála nagyon megrázta Kanyievszki rabbit, aki nem egyszer mondta, hogy felesége nélkül nem lett volna képes teljes mértékben a Tórának szentelni magát, és jelentős részben az ő érdeme mindaz, amit elért az életben.

„Egyszerűen nem megy úgy a tanulás, ha nincs a közelemben” – mondta egyszer.

Reb Chájim sohasem birtokolt magas pozíciót, vezető szerepére sem nevezte ki senki és ő sem tekintett magára a háredi zsidóság első számú rabbijaként – hatalmas tudása, legendás szerénysége és emberszeretete miatt érezte mégis úgy a szigorúan ortodox közösség, hogy ő a legfőbb autoritás a zsidó törvénykezés terén. Ezt a nem hivatalos titulust Áháron Jehuda Steinman rabbitól (1914-2017) örökölte, utódjának pedig a 99 éves Gerson Edelstein rabbit, a ponyevicsi jesiva vezetőjét tekintik.

Kanyievszki rabbi a háláchá, a zsidó vallásjog minden területén otthonosan mozgott, döntvényei a modern világ jelenségeivel is foglalkoztak.

Szigorúan ellenezte az okostelefonok használatát. Meggyőződése volt, hogy az effajta készülékek, illetve az internet – amennyiben nem munkavégzés céljából és szűrőprogrammal használják – pusztító hatással van az emberek spirituális életére. A rabbi ellenezte azt is, hogy férfiak karórát viseljenek, mert úgy vélte, hogy az női ruhadarab és ezért csak nők hordhatják. Bár politikával nem foglalkozott, az egyik arab terrorhullám során arra utasította a Hácálá ortodox mentőszolgálat munkatársait, hogy egy merénylet helyszínére érkezve csak akkor lássanak neki az elkövető ellátásának, ha az áldozatokat már ellátták, függetlenül a terrorista állapotától. Az orvosi kannabisz körül kialakult polémia során arra az álláspontra helyezkedett, hogy indokolt esetben megengedhető a marihuána gyógyászati alkalmazása, amennyiben az nem ellenkezik az adott ország törvényeivel. A háredi közösséget különös mértékben sújtó koronajárvány kapcsán a rabbi eleinte az oktatási intézmények nyitva tartás tartása mellett foglalt állást, majd a fertőzés gyors terjedéséről értesülve arra utasította híveit, hogy mindenben szigorúan kövessék az Egészségügyi Minisztérium utasításait. Azokat, akik nem így tettek, potenciális gyilkosnak bélyegezte. A kór visszaszorítása érdekében engedélyezte, hogy akár szombaton is fel lehessen venni a telefont, ha a koronateszt eredményével jelentkeznek. A rabbi 2020 végén maga is megfertőződött, de hamar felgyógyult. Az oltás megjelenésekor mindenkit annak haladéktalan felvételére buzdított.

 

 

 

Reb Chájimot néhány órával a szombat beköszönte előtt érte a halál, ezért temetését nem tudták még aznap megrendezni. Utolsó útjára ezért vasárnap délben kísérték. A temetési menet otthonától a Bnéj Brák-i temetőig halad, az előrejelzések szerint akár egymillió gyászoló részvételével. Mivel Bnéj Brák összeépült Tel-Avivval és a környékbeli városokkal, az egész központi területet lezárták. A központi körzet oktatási intézményei emiatt nem nyitnak ki vagy távoktatásra állnak át, a munkahelyeken pedig csak azokat várják, akik személyes megjelenése elengedhetetlen. A torlódások már szombat este óta tartanak, mert sokan rögtön a sábát kimenetele után útnak indultak Izrael különböző részeiből, hogy még a vasárnap reggel hat órától életbe léptetett lezárások előtt a helyszínre érkezzenek. A rendőrség 3000 fővel készül a tömeg biztosítására.

 

ינון מגל on Twitter: „לווית הרב קנייבסקיעכשיוהחזון איש פינת נחמיהצילום: שמחה לבקוביץ pic.twitter.com/eMxXxGGKCG / Twitter”

לווית הרב קנייבסקיעכשיוהחזון איש פינת נחמיהצילום: שמחה לבקוביץ pic.twitter.com/eMxXxGGKCG

 

Bnéj-Brák rendkívül sűrűn lakott, szűk utcákkal behálózott város, ezért a hatóságok a meroni tömegszerencsétlenséghez hasonló tragédia bekövetkeztétől tartanak. A mobilszolgáltatók jelezték, hogy a hálózatok feltehetően nem fogják bírni a terhelést, ezért arra kérnek mindenkit, hogy csak sürgős esetben használják készülékeiket. A Bnéj Brákban működő Máájánéj Hájesuá kórház jelentette, hogy teljes készültségben várják az esetleges sérülteket. Cikkünk lezárásáig már 25 sérültről számoltak be a híroldalak és további 37 emberről, akik a nagy tömegben elájultak és ezért igényeltek ellátást. A különleges helyzet feltehetően este nyolcig fennáll majd.

 

 

Kanyievszki rabbi szilárdan hitt abban, hogy a messiás eljövetele már egészen közel van. A világot megrázó tragédiákat és háborúkat a közelgő megváltás előszelének érezte és arra buzdította a diaszpóra zsidóságát, hogy mihamarabb vándoroljanak őseik földjére.

Váljanak valóra szavai, emléke legyen áldássá!

Izrael történetének legnagyobb temetése 2013-ban zajlott, az egykori szfárádi országos főrabbi, Ovádjá Joszef (1920-2013) halálát követően. Akkor 850 ezer ember jelent meg Jeruzsálemben és a szertartás békében zajlott le. Két évvel később azonban, Smuel Wosner rabbi (1913-2015) temetésekor ketten életüket vesztették a tömegben.

 

További hírek a temetésről a Neokohnon.

Címlapkép: YouTube

Megszakítás