Történelem
Zsidó ellenállók és forradalmárok
Róbert Péter
Zsidó ellenállás a II. világháborúban
Abban a világméretű konfliktusban, amelyet II. világháborúnak nevezünk, a zsidók természetesen az őket kiirtani igyekvő tengelyhatalmakkal szemben a másik oldalra kényszerültek. Így sokan részt vettek országuk ellenállási mozgalmaiban, harcoltak a partizánok között, segítették a városi harci csoportokat is. Jelentős részét alkották például a francia ,,maquisard” alakulatoknak. De megtaláljuk őket a kelet-európai hegyek és erdők partizánjai között is. Tudták róluk, hogy zsidók, de nem így szerepeltek, nem alkottak külön zsidó osztagokat, ezért hősi tetteik az adott országok történelmének dicső lapjain jelennek meg, nem a zsidó nép históriájában. Viszont voltak olyan mozgalmak, amelyek kizárólag zsidókból álltak, és a zsidó nép szenvedéseit próbálták enyhíteni, vagy megbosszulni. Már a hitleri Németországban voltak zsidó ellenállók, akik robbantásokat, szabotázsokat hajtottak végre.
Minél keletebbre megyünk, annál inkább erősödik a zsidó identitás, így egyre gyakrabban találkozunk külön zsidó harci egységekkel. Megszállt szovjet területeken gettókból szökött zsidók külön partizáncsoportokat szerveznek, amelyek hősiesen harcolna életükért. Meg kell jegyeznünk, hogy többnyire az egyéb partizánosztagok nem fogadták be őket, és nem szívesen működtek velük együtt.
Magukban a gettókban hamar megindult a szervezkedés. Itt elsősorban Lengyelországra gondolunk, mert tőlük keletre a zsidók nem kerültek feltétlenül gettóba, hanem a hírhedt Einsatzgruppék egyszerűen legyilkolták őket. A gettók ellenállását főleg a hivatalos zsidótanácsokkal (Judenrat) is szemben álló cionista és baloldali fiatalok vállalták. Általában akkor törtek ki felkelések, amikor a gettólakók nagy részét már elhurcolták, és világossá vált, hogy sorsuk megpecsételődött, és már csak egy dicső halálért lehetett küzdeni.
Legnagyobb és leghíresebb a varsói gettó felkelése, ahol már 1943. január 18-án kitört egy lázadás, amelyet áprilisban a még ott maradt zsidók felkelése követett. Több héten át hősiesen harcoltak a fiatal Mordechai Anielewicz vezetésével, a felkelés 29 napja alatt a kb. 600 fegyveres lázadó nagyjából 1000 SS-katonával végzett, pedig mindössze néhány géppuskával, pár tucat puskával és 500 pisztollyal rendelkeztek. (Ezeket a fegyvereket a lengyel ellenállási mozgalomtól drága pénzen vásárolták.)
Jürgen Stroop SS-tábornok jelentésében írja: ,,A zsidók gyakran addig maradtak az égő házakban, míg végül nem bírták a meleget, és kiugrottak az emeletekről… Meg lehetett figyelni, hogy a zsidók és a banditák inkább visszamennek a tűzbe, semmint hogy elfogják őket… Varsóban nincs többé zsidó lakónegyed.” Akiknek nem jutott fegyver, a csatornákban próbáltak elrejtőzni, de a németek elárasztották ezeket. A felkelés leverése után is maradtak zsidó ellenállók a területen, akik a romok közül és a pincékből támadták a németeket. Döbbenetes de még a következő évben találtak zsidó csoportokat itt!
Magyar vonatkozás, hogy a teljesen lerombolt gettó területén koncentrációs tábort alakítottak ki, ahová 1944 tavaszán két transzportban 3000 magyar zsidót hurcoltak, akiket az 1944 augusztusi lengyel felkelés szabadított ki.
1943-ban szinte az összes lengyel gettóban megpróbálkoztak felkeléssel, de ezek nem voltak ilyen nagyméretűek, véresen leverték őket, csak kevesen tudtak az erdőkbe a partizánokhoz menekülni.
Ritkábban, de előfordultak lázadások a haláltáborokban is. 1943 augusztusában Treblinkán mintegy 600 fogoly késekkel, fejszékkel támadt az őrségre, néhányuknak sikerült megszökni. Októberben Sobiborban a felkelt foglyok tíz SS-t megöltek, és néhányan megszöktek. 1944 októberében Auschwitz-Birkenauban a krematórium Sonderkommandoja – köztük magyar zsidó deportáltak – lázadt föl, lerombolták az egyik krematóriumot, és több SS-t megöltek. Egyikőjük sem élte túl a lázadást.
Magyarországon a menekült lengyel és szlovák zsidók figyelmeztették a magyar zsidóságot a veszélyre, de a hivatalos zsidó vezetés nem hitt nekik. Csak a cionisták készültek, megpróbáltak bunkereket kialakítani, például Zuglóban. Nálunk is jellemző, hogy az ellenállási csoportokban harcoltak zsidók, de nem mint zsidók, hanem mint antifasiszta baloldaliak. Pl. az úgynevezett Szir-csoport parancsnoka és az újpesti partizánok vezetője is zsidó volt. A kifejezetten zsidó fegyveres ellenállás egyetlen példája a nyilas hatalomátvétel utáni napokban a Népszínház utcai háromnapos harc, amelyet egyesek ,,kis-Varsónak” neveztek. Itt fegyverhez jutott munkaszolgálatosok és a csillagos házak néhány lakója olyan elszántan küzdött, hogy a nyilasok nem bírtak velük, német segítséget kértek, egy kiégett Tigris-tank hetekig emlékeztetett erre.
Erőteljes volt viszont a zsidó ellenállás másik formája, a menekülés, az embermentés segítése. Rengeteg hamis iratot készítettek – ezeket keresztényeknek is osztogatták –, továbbá igyekeztek kiszabadítani zsidókat a nyilasok fogságából. Nyilas egyenruhákat szereztek, és néha még a Duna-partról is elhoztak halálra szánt csoportokat. Hamis iratokkal 1944 őszén a Margit körúti fogház összes foglyát kiszabadították.
Tehát volt magyar zsidó ellenállás, bár nem lőttek német katonákra, de sok zsidó életet mentettek meg.
Emberek tízezrei tartoznak nekik hálával.
Magyar zsidók 1956-ban
Az 1956-os magyar forradalom, az ország többi lakosával együtt, természetesen érintette a magyar zsidóságot is. Voltak, akik – mindkét oldalon – részt vettek, vagy belesodródtak az eseményekbe, de a csendes többséget is megrázták a harcok, a politikai helyzet naponkénti változásai.
Milyen is volt a zsidóság helyzete, állapota ezekben az időkben?
A vészkorszak rettenetes hatása és emléke frissen élt. A háború előtti zsidó lélekszám felét se tette ki a megmaradtak létszáma. Noha az államosítások, kitelepítések súlyosan érintették őket, a zsidó vallást erősen korlátozták, izraeli kivándorlás tilos volt, a többség hálás volt a megmentő Szovjetuniónak, és igyekezett beilleszkedni az új rendszerbe. Számarányukon jóval felül szerepeltek a pártban, annak vezetésében.
1953 után a leváltások sok zsidó funkcionáriust érintettek. Ugyanakkor a szerveződő ellenzéki értelmiségiek között is többségben voltak a zsidók. (Vásárhelyi Miklós, Tardos Tibor, Donáth Ferenc és az irodalmárok közül Zelk Zoltán, Devecseri Gábor, Benjámin László és mások.)
Amikor október 23-án Budapesten kitörtek a fegyveres harcok, a zsidók megrémültek a szenvedélyek fellángolásától, antiszemita atrocitásoktól tartottak. Az utcai harcokban mindkét oldalon vettek részt zsidók, szép számmal voltak köztük áldozatok. Már az első nap a rádiót támadó főleg fiatalok között találunk zsidó egyetemistákat, de a védő államvédelmisták egyik elfogott tisztjét állítólag mint zsidót lőtték agyon. A sebtében összeverődött felkelő csoportok parancsnokai közül a második legnagyobb létszámú (Baross téri) csoport vezetője Nickelsburg László volt, akit beosztottjai csak ,,zsidó Lacinak” neveztek. Sztahanovista munkás, párttag és újító volt, később az 1956 utáni megtorlás utolsó kivégzettje. Csapatában ott találjuk Ornstein Béláné Szepesi Mártát (,,zsidó Márta”), aki később Izraelbe távozott, de a csoport tagjai között több Roth és Schwartz harcolt. A Tűzoltó utcai fegyveres csoport azóta legendássá vált parancsnoka, Angyal István, gyermekkorában Auschwitzba deportálták, ahol nővérét szeme láttára ölték meg. Baloldali volt és maradt. November 7-én még vörös zászlót tűzött ki az általuk védelmezett barikádra. Őt is fölakasztották.
Rajtuk kívül talán legismertebb Marián István (Weil Béla), a Műegyetem katonai parancsnoka, de nagyon sokan vettek részt a harcokban, mint egyszerű felkelők. Sajnos, a legtöbbnek zsidóságát csak a névből, életrajzból, esetleg a szülők deportálására való bírósági utalásból lehet megállapítani. Például zsidó volt Renner Péter, a Corvin köziek egyik parancsnok-helyettese, Bán Róbert rádióműszerész, a Széna téren a legendás Szabó bácsi segédtisztje volt, őket is kivégezték.
Megemlíthetjük az elesettek között Szeles Erika Kornélia 16 éves diáklányt, akit a sebesültek mentése közben ért a golyó, de a halál nem válogat: sok zsidó került a gyorsan megásott utcai sírokba.
Tragikus, hogy a hatalom védelmezői között is voltak zsidó áldozatok. Jellemző, hogy a Köztársaság téri pártház előtt agyonlőtt Mező Imre (Méhrel Jakab) is szegény szabolcsi zsidó családból származott, ahogy az ostromot vezető Nickelsburg László is. Itt több zsidót meglincseltek, így Asztalos Jánost, Kállai Évát és másokat.
Máig vitatott a forradalmi megmozdulások esetleges antiszemita felhangjai. Egyesek azt állítják, hogy semmi ilyen nem volt, mások erős zsidóellenes motívumokat fedeznek fel. Tény, hogy a szovjet csapatok kivonulása és a többpárt-rendszer megvalósítása volt a fő követelés. Írásban, vagy gyűléseken nem hangzottak el zsidóellenes kijelentések. Ugyanakkor vannak, akik látni véltek feliratot a falakon, a betört kirakatokban: ,,Vigyázz Icig, most nem viszünk Auschwitzig!” Tény, hogy vidéken bántalmaztak zsidókat, gyakran nem is népszerűtlen pártembereket, hanem ruházatuk, külsejük alapján hagyomány-hű ortodoxokat. Miskolcon egy arra utazó gombügynököt akasztottak a karhatalom zsidó vezetője mellé.
Nem csoda, hogy a novemberi szovjet intervenció utáni disszidálási láz fokozottan érintette a zsidókat. Volt, aki azért hagyta el az országot, mert nem értett egyet a népi demokrácia helyreállításával, volt, aki éppen ellenkezőleg, a felülkerekedő jobboldaltól féltette maga és családja életét. Bécsi Joint statisztika szerint 20 ezren jelentkeztek náluk, azaz a menekültek kb. nyolcada vallotta magát zsidónak. Ehhez hozzáadhatjuk az 1957-ben rövid időre engedélyezett izraeli kivándorlók mintegy 15 ezres számát. Nagy csapás volt ez a magyar zsidóságra, pl. a zsidó gimnázium növendékeinek többsége elhagyta az országot, sok rabbijelölt is élt a lehetőséggel.
A megtorlás nem volt tekintettel a forradalomban résztvevők esetleges zsidó származására. Már szóltunk a kivégzett felkelőkről, tárgyalási anyagaikból látszik, hogy hiába hivatkoztak deportálásukra, múltbeli szenvedéseikre. Sőt, gyakran ez súlyosbító körülmény volt, mondván, hogy nekik fokozottan hálásaknak kellett volna lenniük a megmentő szovjet hadseregnek és a szocialista rendszernek. Sok értelmiségi került börtönbe, súlyos, néha életfogytiglanra szóló ítéleteket kaptak, sőt, Gáli Józsefet és Obersovszky Gyulát először halálra ítélték. Olyan nemzetközileg ismert író is börtönbe került, mint Déry Tibor. Könyörtelenül kivégezték Földes Gábort, a győri Kisfaludy Színház rendezőjét, aki pedig fellépésével ÁVO-sokat mentett meg a mosonmagyaróvári sortűz miatt dühöngő tömegtől. Csak 1962-ben, az ENSZ fellépésére kapott amnesztiát az 1956-os kiállás miatt elítéltek többsége. Még sok tisztázni való körülmény vár a történészekre, az 1956-os forradalom zsidó vonatkozásainak kutatóira!