Megyeri Jonatán: Megtérés vagy visszatérés? Eltávolodhat-e az ember Istentől?

Az EMIH rabbijai és közösségi vezetői élő adásban izgalmas témákkal várják a Virtuális Bét Midrás hallgatóit a zsido.com Facebook oldalán. Minden érdeklődőt szeretettel várunk! www.facebook.com/Zsidocom/

Megyeri Jonatán rabbi tanítása a tesuváról – Megtérés vagy visszatérés?

A tesuvá jelentése: megtérés vagy visszatérés?

Megyeri Jonatán rabbi tanításában a haszid filozófia egyik legfontosabb művének, a Tánjának harmadik szekcióját, az Igeret Hatesuvát vette górcső alá, amely a megtérés, vagy pontosabb fordításban a visszatérés témáját járja körül.

A tesuvá szó általában megtérésként fordítjuk, de valójában visszatérést jelent. Ez azért fontos, mert nem egy új útra kell lépnie annak, aki bűnbánatot tart, hanem vissza kell térnie az eredeti állapotába, Isten közelségébe.

A rabbi kifejtette, hogy még az az ember is, aki egész életében távol állt a hittől, valójában nem új útra lép a tesuvával, hanem visszatér az eredeti kiindulópontra, hiszen minden emberben ott lakozik az isteni lélek. Ez azt is jelenti, hogy soha nem késő megtérni:

„Bármilyen messze is kerültél Istentől, mindig van visszaút.”

A bűnbánat három + egy lépcsője

A rabbi összefoglalta a bűnbánat alapvető lépéseit:

  1. A bűn felismerése – Az első lépés az, hogy az ember felismeri, hogy hibázott.
  2. A bűn megbánása – Őszintén bánja a tettét, és belátja annak helytelenségét.
  3. A fogadalom, hogy nem ismétli meg – Megfogadja, hogy ha hasonló helyzetbe kerül, nem követi el újra a bűnt.
  4. A próbahelyzet (plusz egy lépcső) – Ha az ember ismét olyan szituációba kerül, ahol korábban elbukott, de most helyesen cselekszik, akkor a bűnbánata teljessé válik.

A bűnbánat nem csupán egy érzelmi állapot, hanem egy aktív folyamat, amely változást eredményez az ember életében.

Jom kipur: a bűnbocsánat napja

A tanítás során szó esett a jom kipurról, amely a zsidó vallás egyik legszentebb napja, a bűnbánat és a megtisztulás ideje.

A Tóra így fogalmaz: „Mert ezen a napon megbocsátok nektek, hogy megtisztítsalak benneteket minden bűnötöktől.”

A rabbi kiemelte, hogy jom kipur különleges spirituális ereje miatt az egész közösség számára lehetőséget ad az engesztelésre. Régen a jeruzsálemi Szentélyben ezen a napon a főpap belépett a Szentek Szentjébe, és egy különleges áldozati szertartás zajlott. A legismertebb ezek közül a bűnbak szertartása volt: két kecskebak közül az egyiket feláldozták, a másikat pedig a sivatagba küldték, jelképezve a nép bűneinek eltávolítását.

A megtért ember magasabb szinten áll?

A rabbi egy különösen elgondolkodtató talmudi gondolattal zárta a tanítást:

Aki bűnbánatot tartott, magasabb szinten áll, mint az, aki soha nem vétkezett.

Ez elsőre meglepő lehet, de a rabbi egy hasonlattal magyarázta: amikor az ember ugrani akar, egyhelyben állva csak egy bizonyos magasságig juthat, de ha előtte leguggol, akkor sokkal magasabbra tud ugrani. Ugyanígy a tesuvá által az ember spirituálisan még magasabb szintre kerülhet, mint azok, akik soha nem tértek le az útról.

A tanítás végén a rabbi biztatta a hallgatóságot, hogy aki kérdéssel fordulna hozzá, bátran tegye meg, mert minden ilyen beszélgetés lehetőség a további tanulásra.

Következő alkalommal folytatjuk a tesuvá mélyebb rétegeinek feltárását!

Az EMIH rabbijai és közösségi vezetői élő adásban izgalmas témákkal várják a Virtuális Bét Midrás hallgatóit a zsido.com Facebook-oldalán. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Megszakítás