A berdicsevi Lévi Jicchák rabbinak tulajdonítják azt az alapvetően nőknek szóló, nyolc jótanácsból álló sorozatot, melyet most bemutatunk olvasóinknak. A szent életű rabbit Kedusát Lévi néven is ismerik egyik műve alapján. A sokfelé felbukkanó és neki tulajdonított, nőknek írt, röpcédula jellegű szöveg így kezdődik:
„A szent életű Kedusát Lévi azt mondja, hogy hanuka minden egyes estéje különféle csodás eseményekért való imádkozásra alkalmas a leginkább.”
Ezt követi a nyolc szegulá, vagyis bizonyos időhöz vagy eseményhez kötött cselekedet, melynek megtételétől sorsunk változását, jobbra fordulását vagy negatív dolgok elhárítását, be nem következését várjuk. Az egyes szegulák minden esetben kapcsolódnak ahhoz a számhoz, ahányadik gyertyát aznap meggyújtjuk, a magyarázatot szögletes zárójelben közöljük ott, ahol erre szükség van:
1. este: Imádkozz azért, hogy ne legyél magányos vagy szomorú. [egy – egyedüllét]
2. este: Imádkozz azért, hogy mindenki megtalálja a párját, valamint a slom bájitért, a házastársak között, az otthonban fennálló békéért és nyugalomért. [kettő – házaspár]
3. este: Imádkozz jó, boldog és egészséges gyerekekért [három – hárman vesznek részt egy gyermek világra hozatalában: az apa, az anya és az Örökkévaló. Továbbá, a pozsonyi Chátám Szófer rabbi azt mondta, hogy ha valaki sír a gyertyák előtt, akkor bizonyos lehet abban, hogy az imái meghallgatásra találnak és méltó utódjai lesznek.]
4. este: a négy ősanya. Imádkozz azért, hogy minden szempontból és valójában rendes asszony legyél [legyél képes a szentség és a gyakorlati élet közti egyensúly megtartására] otthonod négy fala között.
5. este: az ötödik estére a hanukai menórában több fény ég, mint ahányat még nem gyújtottunk meg, ezért imádkozhatsz azért, hogy több fény legyen az életedben és megvilágosodj. Az 5. gyertya, a Tóra öt könyve. Imádkozz azért, hogy a férjed és a fiaid tálmid cháchámok, tóratudósok legyenek.
6. este: öröm. Elképzelhető, hogy az embernek megvan mindene, de mégis szomorú. Most itt van a lehetőség, hogy boldogságért imádkozz.
7. este: a hetedik nap, a sábát. Imádkozz azért, hogy legyenek boldogok a szombatjaid, és képes legyél arra, hogy átéld és megéld a szombatokat. Imádkozz a jókedvű szombati lakomákért, melyen dalok és tóramagyarázatok hangzanak el. A sábát, vagyis a szombat minden áldás forrása.
8. este: különleges szegula meddő asszonyok számára. A nyolcas szám a természetfölöttit jelképezi [mert a világ teremtésének hét napja szimbolizálja a természet rendjét], ezért olyan erőteljes az ima ezen a napon. A Kedusát Lévi azt tanította, hogy ha valaki azt tervezi, hogy valami újba fog bele, akkor áldás lesz rajta, amennyiben hanuka ünnepe során kezdi el.
A berdicsevi Lévi Jicchák rabbi
Jicchák rabbi 1809-ben adta vissza lelkét az Örökkévalónak. A ma Ukrajnában, a fővárostól nyugatra található Berdicsivben lévő sírjához tízezrek özönlenek évente, hogy imádkozzanak és kérjék a rabbi közbenjárását az Égben.
Lévi Jicchák rabbi a haszidizmus egyik legkedveltebb mestere volt. Forró szeretettől áthatott istenszolgálatát, csodás történeteit, a zsidó nép iránti szeretetét és azt, hogy miként állt ki értük az Égi Bíróság előtt, számtalan történet örökíti meg. Mesterei a haszidizmus második nemzedékének két kiemelkedő vezetői, a nikolsburgi Smelke rabbi (Smelke Horowitz), valamint a mezricsi mágid voltak. Életre szóló barátság fűzte a ljádi Snéur Zálmánhoz, aki az Álter Rebbe néven a Chábád haszidizmus megalapítója lett. Lévi Jicchák rabbi egyik unokája az Álter Rebbe egyik unokáját, a Mitteler Rebbe egyik lányát vette feleségül.
Lévi Jicchák rabbi hajlíthatatlanul ragaszkodott a hagyományokhoz. Aki egyszer is találkozott vele személyesen, azt rögtön meggyőzte őszinte, erőteljes és karizmatikus személyisége.
Empatikus volt és szelíd, és legendás volt az a szeretet, mellyel minden egyes zsidó felé fordult, annak spirituális vagy anyagi állásától függetlenül. Mindig mindenkiről csak jót feltételezett, és mindenkinek csak a jó oldalát látta. Istent, akit „derbaremdiger” – kegyelmes, megbocsátó névvel illetett, végtelen szeretettel és odaadással szolgálta. Az imák egyes részeitől eksztázisba esett, sokszor előfordult, hogy ilyenkor felugrott az asztal tetejére.