Kik is pontosan a hászid zsidók, és miben különböznek más ortodox csoportoktól?
Röviden azt mondhatjuk, hogy a hászidok és az ortodoxok közti különbség hasonló a magyarok és az európaiak közti különbséghez – az egyik a másik alcsoportja. Másként: minden hászid zsidó ortodox, de nem minden ortodox zsidó hászid.
A hászidizmus alapítója
A hászidizmus a XVIII. századi Kelet-Európából kiindult mozgalom, melynek alapítója és első rebbéje, vagyis spirituális vezetője az 1760-ban elhunyt Jiszráel ben Eliézer, a Báál Sém Tov volt. A hászid mozgalom a hagyományos ortodoxiával szemben nem az intellektust, hanem a spiritualitást részesíti előnyben. A hászidizmusban fontos szerepet tölt be a micvák teljesítéséhez kapcsolódó öröm és az ember személyes kapcsolata az Örökkévalóval. A hászid imádkozás többnyire életteli és spirituális melódiák (nigunok) fűszerezik. A Báál Sém Tov tanításainak hangsúlyos eleme, hogy a zsidó hagyományok minden zsidó számára elérhetők és közeliek, tanultságtól függetlenül. A hászidok jelentős változtatásokat hajtottak végre a hagyományos zsidó imakönyvön, az askenáz és a szfárádi hagyományok sajátos elegyét hozva létre. Ezen imakönyvek a XVI. századi kabalista, a cfáti Ári (Jicchák Lurja rabbi) tanításait követik. A hászidizmusnak már az első időkben sok ellenzője akadt a zsidók között, őket mitnágdimnak, ellenzőknek nevezik. A mitnáged rabbik a közösség megosztását, az új szokások bevezetését, a Talmudban előírt imaidők be nem tartását, a tóratanulás elhanyagolását és a misztikus tanítások széles körű terjesztését rótták fel a hászidoknak, mely végül kiközösítéshez vezetett.
A hászidok egyik legjellegzetesebb megkülönböztető jegye a csoport spirituális vezetője, a rebbe, aki nem csupán vallási vezető, hanem az adott csoport legmagasabb szintű döntvényhozója, akinek a szava törvény. Egy hászid minden döntése előtt kikéri rebbéje véleményét, függetlenül attól, hogy a döntésnek van-e vallásos vonatkozása.
A Báál Sém Tovot Dov Ber rabbi, a mezricsi mágid követte. Ő volt az, akinek irányítása alatt kialakult a rebbe képe és feladatköre.
„Nem azért mentem hozzá, hogy Tórát tanuljak tőle, hanem azért, hogy lássam, hogy köti be a cipőjét”
– jelentette ki a mágidról sokatmondóan egy tanítványa. A hászid rebbék többnyire dinasztiákat alapítanak: az elhunyt rebbét kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkező fia vagy veje követi vezetőként. A mitnágedek a rebbe személyének ilyen fokú hangsúlyozását is ellenezték, személyi kultusznak bélyegezve azt.
A hászid mozgalom ma az egyik legszigorúbban vallásos és hagyományőrző közösség
Bár a hászidokat kezdetben lázadóknak és liberálisoknak tartották, a hászid mozgalom ma a legszigorúbban vallásos és hagyományőrző csoportok egyike. Továbbra is ragaszkodnak a jiddis nyelvhez és saját öltözködési hagyományaikhoz.
A hászid férfiak tipikusan sötét öltönyt és fehér inget viselnek, többnyire nyakkendő nélkül. A hét közben viselt fekete kalapot – az Chábád kivételél – szőrmekalap váltja fel szombaton és ünnepnapon. Egyes hászid udvarokban a férfiak térdnadrágot viselnek hosszú zoknival, felsőruházatuk többnyire jobbról balra gombolódik, és sokan kaftánt is viselnek szombaton. A hászid nők visszafogottan öltözködnek, hosszú szoknyát, nyaknál gombolódó blúzt és vastag harisnyát viselnek. A zsidó törvényeknek megfelelően a férjezett nők természetesen eltakarják a hajukat, csoportonként változó, hogy kendővel, parókával, kalappal vagy ezek ötvözetével.
A szemérmes öltözködés szabályai természetesen más ortodox közösségekben is érvényesek és ugyanilyen szigorúan be is tartják őket. A hászid férfiaknak többnyire hosszú pajesza van, de a haj körülnyírásának tilalmát a nem-hászid ortodoxok is betartják, csak másként. A hászid férfiak gártlival, különleges övvel különítik el imádkozás közben testük felső és alsó részét. A nem-hászid ortodoxok szintén így járnak el, csak nincs ehhez különleges ruhadarabjuk, megteszi az egyébként is viselt öv.
Vagyis: bár vannak különbségek az ortodoxián belül és a hászidizmusnak is megvannak a maga ismertetőjegyei, végeredményben mindannyian ugyanazt a Tórát követjük. Mindannyian vallásos zsidók vagyunk, csak más-más utat választunk a lehetőségek széles tárházából.
Forrás: Jack Abramowitz rabbi/Jew in the City