Miért nem láthatjuk Istent?
Megyeri Jonatán rabbi legutóbbi beszélgetésében a haszid filozófia egyik alapvető kérdését, Isten láthatatlanságának jelentőségét vizsgálta. Az óbudai zsinagógából jelentkező tanítás központi kérdése az volt, hogy miért nem tapasztalhatjuk meg Istent az érzékszerveinkkel, különösen a látás útján, és mit jelent az, hogy Mózes „hátulról látta” Istent.
Látás és hallás a bizonyosságban
Jonatán hangsúlyozta a látás és hallás közötti különbséget, amikor bizonyosságról van szó. A látás erősebb bizonyosságot ad, mert kevesebb interpretációra ad lehetőséget, míg a hallás több opciót hagy nyitva. Például, ha éjszaka zajt hallunk a lakásban, a zaj eredetét csak találgathatjuk, míg ha látjuk az eseményt, az egyértelmű bizonyosságot ad. Azonban Isten esetében nem a látás, hanem a hallás szolgáltatott bizonyítékot a zsidó nép számára, például a szináji kinyilatkoztatáskor.
Miért nem látható Isten?
Az ember nem képes látni Istent, mert az érzékszervei nem alkalmasak az isteni lényeg közvetlen tapasztalására. Ahogy Mózes kérésére Isten válaszolt: „Nem láthat engem ember úgy, hogy éljen” (2Mózes 33:20). Mózes ugyan látta Istent „hátulról”, ami a cselekedeteinek a felismerését jelenti – azaz utólag megértette, hogy az adott események mögött isteni akarat állt. Azonban az isteni lényeg közvetlen megtapasztalása meghaladja az emberi felfogóképességet.
A szabad akarat fontossága
Jonatán szerint Isten láthatatlansága a szabad akarat megőrzését szolgálja. Ha Isten közvetlenül látható lenne, az ember szabad akarata megszűnne, hiszen a tökéletes bizonyosság nem hagyna helyet a kételynek vagy a választásnak. A szabad akarat nélkül pedig a világ létezése értelmetlenné válna, mert Isten célja az volt, hogy teremtményei szabad döntéssel választhassák meg, hogy közelítenek-e hozzá.
Mózes „szemtől szembe” kapcsolata Istennel
A Tóra azt mondja, hogy Mózes „szemtől szembe ismerte Istent” (5Mózes 34:10). Ez nem szó szerint értendő, hanem azt jelenti, hogy Mózes kivételes módon, mély bizonyossággal és közvetlenséggel tapasztalta meg Istent. Az ő szintjén nemcsak a múltbeli eseményekben látta meg Isten kezét, hanem előre is felismerte Isten akaratát és működését.
Az isteni név jelentősége
Az isteni név magában hordozza Isten örökkévalóságának és létezésének alapvető üzenetét. Ez a név a héber volt (היה), van (הווה) és lesz (יהיה) szavakból áll össze, ami kifejezi Isten változatlanságát és örökkévalóságát. Ezért fordítják ezt a nevet magyarul „Örökkévaló”-ként.
Miért fontos a hit és nem a látás?
A zsidó hitvallás, a Smá Jiszráél (Halljad, Izrael), hangsúlyozza a hallás elsődlegességét a látással szemben. Ez a hit szabad akaratból fakad, nem pedig kényszerből, amit a látás bizonyossága jelentene. Ezért Isten láthatóságának korlátozottsága lehetővé teszi az ember számára, hogy valódi döntést hozzon a hit és a cselekvés mellett.
Zárszó
Jonatán tanítása arra világított rá, hogy Isten láthatatlansága nem korlát, hanem lehetőség. A szabad akarat, a hit és az isteni cselekedetek felismerése mind hozzájárulnak az emberi élet értelméhez és Isten céljának beteljesítéséhez. Ahogy Jonatán fogalmazott: „Isten láthatóságának hiánya nem a bizonyosság hiánya, hanem a szabad akarat biztosítása – és ez ad értelmet az életünknek.”
Az EMIH rabbijai és közösségi vezetői élő adásban izgalmas témákkal várják a Virtuális Bét Midrás hallgatóit a zsido.com Facebook oldalán. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
www.facebook.com/Zsidocom/