Reggel, ébredés után elmondjuk a Mode áni – „hálálkodom” kezdetű rövid imát, majd ezt követően megmossuk a kezünket. Ezt héberül netilát jádájimnak, jiddisül négelvásszernek nevezik. Mi ennek a szokásnak az oka és eredete? Kiderül a chabad.org cikkéből.

Először jön a jobb, majd a bal kéz

A reggeli kézmosás a következőképpen zajlik: először az egész jobb kézfejet (csuklóig) kell leönteni vízzel, majd ugyanezt kell tenni a bal kézzel is. Ezt még kétszer meg kell ismételni. A kabala alapműve, a Zohár szerint lehetőleg ne menjen az ember négy könyöknyit (két méter) reggel anélkül, hogy felkelés után megmosta volna a kezét. Ennek okán sokan vannak, akik egy kancsónyi vizet és egy tálat készítenek elő olyan helyre, amit már az ágyukból el tudnak érni, és azonnal kezet mosnak.

Bölcseink azt tanítják, hogy

semmilyen testnyílásunkat ne érintsük meg a reggeli kézmosás előtt. Emellett ételt vagy italt sem érinthetünk, nehogy magukba szívják a mosatlan kézen megülő, negatív spirituális energiákat.

Magyarázóink többféle indokot is felhoznak a reggeli kézmosással kapcsolatban. Ezek között szerepel, hogy ez a rituálé hasonlít a Szentélyben szolgáló kohénok, vagyis papok szertartásához. A kohénoknak is meg kellett mosniuk a kezüket a szentélybeli szolgálat megkezdése előtt. Azt is mondják, hogy a kezünkkel álmunkban a test nem tiszta részeit érinthettük meg esetleg, ezért kell kezet mosni reggel. A Talmud (Sábát 109a) és a Zohár egyaránt arról ír azonban, hogy a kézmosás valódi oka abban rejlik, hogy alvás közben bizonyos fokú tisztátalanság állapotába kerülünk. Amikor az ember legalább egy fél órát tölt alvással, a lelke felszáll az Égbe, hogy feltöltődjön, és csak annyi erőt hagy a testben, amennyi szükséges a testi működés alapvető fenntartásához. Amikor ez a spirituális energia elhagyja a testet, űrt hagy maga után, amit tisztátalan spirituális erő, héberül ruách ráá tölt ki. Amikor az ember felébred, lelke egy csapásra visszatér, hogy kitöltse a testét, a tisztátalanság szelleme pedig elmenekül. A kézen azonban ott hagyja a nyomát, és ezt kell mosással eltávolítani.

A misztikusok azt mondják, hogy ha valaki olyan ételt vagy italt fogyaszt, melyet egy olyan ember érintett, aki nem mosta meg reggel a kezét az előírt módon, az negatív hatással van a személyre és a szív elbutulását („timtum hálev”) okozza.

Vannak olyan vélemények, melyek megengedik annak az ételnek vagy italnak az elfogyasztását, melyhez valaki véletlenül kézmosás előtt, még meg nem mosott kézzel hozzáért. Sok döntvényhozó azt mondja azonban, hogy aki igazán pontosan be akarja tartani a törvényeket, az először alaposan megmossa az ételt, lehetőleg háromszor és csak utána eheti meg. Amennyiben italról, illetve olyan ételről van szó, melyet nem lehet megmosni, akkor az adott ételt vagy italt ki kell dobni. Azt is mondják, hogy ez a negatív energia általában nem marad rajta egy nem-zsidón, ezért a nem-zsidók által készített ételekkel kapcsolatban ez a probléma nem áll fenn (más kérdések azonban felmerülhetnek, ám ezeket itt most nem tárgyaljuk). Bár a kisgyerekeket igyekszünk arra tanítani, hogy reggelente mossanak kezet, kevésbé problematikus, ha ez valami miatt elmarad és hozzáérnek ennivalóhoz. Ha megtörtént, az ember lehet engedékenyebb, mondják bölcseink.

Fontos, hogy a probléma csakis magának az étel- vagy italféleségnek az érintésével kapcsolatban merül fel.

Az edény amelyben van, vagy a csomagolás nyugodtan megérinthető. Azt is érdemes megemlíteni, hogy amennyiben spirituális értelemben tisztán kezdi napját, akkor az az egész napot pozitivitással és spiritualitással hatja át.

Magyarországon az alábbi linken vásárolhat nátlát, illetve személyesen is megteheti a ZSILIP Központban.

Címlapkép: Yair Emanuel