Ezzel a szóval kezdődik a hetiszakaszunk. Különleges micvát vezet be ez a szó, egy olyan parancsolatot, melyet összesen csak egyetlenegyszer kellett a zsidóknak megtennie. Ez a Hár Grizimen és a Hár Éválon, vagyis két, egymással szemben álló hegyen elmondandó áldás és átok parancsolata, melyet a Ki távo hetiszakaszban még egyszer, részletesen is közöl velünk a Tóra.
Hetiszakaszunk ezen kívül, ahogyan az elmúlt hetekben megszokhattuk, számos, korábban már említett parancsolatot sorakoztat fel, melyek elsősorban a bálványimádás tilalma, valamint az áldozatok témakörét járják körül, és előkerül a vér fogyasztásának tilalma is. A szakasz visszatérő motívuma a majdan felépítendő Szentély. Ezzel kapcsolatban igen figyelemre méltó, hogy bár mindannyian tudjuk, hogy a Szentély Jeruzsálemben állt, és azt is, hogy ez volt az eleve elrendelt helye, szakaszunk mégse nevezi meg a helyszínt. Miért? Az egyik magyarázat szerint azért, nehogy viszálykodás törjön ki amiatt, hogy kinek a területén található a világ legszentebb helye.
Így olvashatjuk szakaszunkban:
… azt a helyet, melyet kiválaszt az Örökkévaló, a ti Istenetek minden törzsetek közül, hogy odahelyezze az ő nevét, az ő székhelyét kéressétek föl, és oda menj el. Vigyétek oda égőáldozataitokat, vágóáldozataitokat, tizedeiteket és kezetek ajándékát, fogadalmaitokat és önkéntes adományaitokat és elsőszülötteit marhátoknak és juhaitoknak. Egyetek ott az Örökkévaló, a ti Istenetek előtt és örüljetek kezetek minden szerzeményének, ti és házaitok, amivel megáldott az Örökkévaló, a te Istened.
A somroni, vagyis szamaritánus hagyomány, mely a zsidó nép tradícióiból kiindulva önálló vallásként működik, a Grizim-hegyet tarja a legszentebb helynek. A somroniak számára ez a magaslat a mai napig szent, ide zarándokolnak és itt mutatják be saját peszách-áldozatukat minden évben.
A Röé hetiszakaszban szerepel azonban a zsidó hagyomány egyik kulcsmondata: „ne tegyél hozzá és ne vegyél el belőle” (M.V. 13:1). A somroni tradíció azonban nem veszi figyelembe azt, hogy a zsidó hagyomány nem csupán az írott, hanem a szóbeli tanból is áll, és ennek alapján ezt a helyet, a majdan felállítandó kőszentély helye a jeruzsálemi Morijá-hegy, melyet Templom-hegynek, Hár hábájitnak (szó szerint: a ház hegye) is neveznek.
Ahogyan azt már megszokhatták tőlük, Joel és Saul ezen a héten sem tétlenkedett, hanem a nyári szünet utolsó napjainak egyikét kihasználva egyenesen a Templom-hegyre ment fel. Így követőik egészen különleges helyszínről láthatnak közvetítést (a hegynek természetesen csak arról a részéről, ahova a zsidó jog engedélyezi a belépést). Tartsanak velük, nézzék meg a helyet, ahol már és még nem áll a Szentély, de bízunk abban, hogy hamarosan eljön a megváltás, és a következő ünnepi áldozatot már a felépült Szentélyben mutathatjuk be.
A Reé hetiszakaszról szóló kisfilmet:
Saul és Joel korábbi filmjeit a YouTube csatornájukon tekinthetik meg.
A hetiszakasz: Röé (M.V. 11:26-16:17)
Gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 19:10
Gyertyagyújtás időpontja Jeruzsálemben: 18:26
A szombati gyertyagyújtás szövege
בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת..
Báruch Átá Ádonáj Elohénu melech háolám, áser kidsánu bemicvotáv, vecivánu lehádlik nér sel sábát. Áldott vagy Te, Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya, aki megszentelt minket parancsolataival és meghagyta, hogy meggyújtsuk a szombat fényét! |
A szombat kimenetele Budapesten: 20:15
A szombat kimenetele Jeruzsálemben: 19:43
zsido.com