Tisá böáv jelentősége

Tisá böáv, áv hónap 9. napja, ami idén július 17-18-ra esik, a legszomorúbb nap a zsidóság történelmében. Ilyenkor gyászba borul a zsidó nép, böjtölünk és imádkozunk. Ez a csúcspontja a háromhetes gyászidőszaknak, amely támuz 17-én veszi kezdetét. Útmutató a Chabad.org oldaláról. 

Milyen események köthetők Tisá böáv napjához?

I.e. 1313-ban a sivatagban vándorló zsidók követeket küldtek az Ígéret földjére, akik félelmetes jelentésekkel tértek vissza. Az izraeliták ezután nem voltak hajlandóak belépni a Szentföldre, aminek eredményeként az Örökkévaló elrendelte a negyven éves sivatagi vándorlást. Itt vette kezdetét áv 9 szerencsétlensége.

Később ezen a napon történt mindkét Jeruzsálemi Templom elpusztítása: az Első Jeruzsálemi Templomot i. e. 586-ban kifosztották és porig égették a babilóniaiak, majd a Második Templomot i. sz. 70-ben rombolták le a rómaiak.

 

Három gyászhét és tisá beáv (תשעה באב)

A cikkből kiderül, hogy mit gyászolunk és miért böjtölünk ezeken a napokon.

 

Más fájdalmas események is fűződnek Tisá böáv napjához, például ezen a napon verték le a rómaiak i.sz. 133-ban a Bar Kochba lázadást. Később 1290-ben Angliából, majd 1492-ben Spanyolországból űzték el a zsidókat ugyanezen a napon.

A böjt áv hónap 8-án naplementekor kezdődik és a következő nap este fejeződik be. Abban az esetben, ha Tisá böáv szombatra esik, egy nappal elcsúsztatjuk és áv 9-én naplementekor veszi kezdetét.

Ezen a napon nem szabad a következő tevékenységeket csinálni

  • Enni vagy inni
  • Bőrcipőt viselni
  • Fürödni vagy mosakodni (Ha kezet kell mosnunk, például a mosdó használata után, figyeljünk, hogy éppen csak a csuklóig érjen a víz.)
  • Kenőcsöt vagy krémet használni
  • Házaséletet élni
  • Széken ülni (Ez a tilalom csak a böjt napjának deléig tart.)
  • Tórát tanulni (Kivétel azokat a szakaszokat, amelyek a gyász törvényeit, a templomok megsemmisítését és a zsidó népet sújtó tragédiákat beszélik el.)
  • Ajándékot küldeni, vagy egymást üdvözölni (A köszönésekre lehet válaszolni.)
  • Kirándulni vagy egyéb kellemes tevékenységen részt venni
  • Finom, ünnepi ruhát viselni
  • Munkát végezni (Nem a szombati meghatározás szerint, hanem a szó általános értelmében, legalábbis este és a böjtnapon délig. Tisá bőáv napján déltől kezdve, ha szükséges, minden munkát szabad végezni.)

 

A posztbiblikus ünnepek és böjtnapok

Nincs a szombathoz hasonló légkörük, mégis különböző vallási szertartások kötődnek hozzájuk.

 

Mire számítsunk a zsinagógában?

Délután a Mincha ima előtt négyzet alakú ételt eszünk, majd késő délután egy „elválasztó étel” más néven „szeuda hamafseket” kerül az asztalra. Ez az étel kenyérből és keményre főtt tojásból áll, hamuba mártva, víz kíséretében kell fogyasztani. Ezt a fogást mindenki egyedül fogyasztja egy alacsony sámlin ülve, olyanon, amilyenen sivákor is kell ülni. Az étkezésnek napnyugtáig véget kell érnie, hiszen ekkor veszi kezdetét a böjt.

Az esti Istentisztelet a zsinagógában tartják, ahol a frigyszekrényről leveszik a függönyt, mert a Siralmak könyvében (Echa 2:17) az áll: „és átfúrta bíborát”. A máriv (esti) imát halk és gyászolókhoz illő síró hangon mondják, amit az Echa (Jeremiás siralmai és a gyászdalok) kántálása követ.

A reggeli imát tálit és tfilin nélkül mondják, mivel mindkettő díszelemnek számít. A délelőtt nagy részét a Kinot, elégiák olvasása tölti ki, amely az első és a második jeruzsálemi Szentély pusztulásának témakörét és a Siralmak prófétai könyvének részleteit taglalja, illetve az áv hónap kilencedikén történt egyéb tragikus eseményekre reflektál.

 

 

Egyéb szokások

  • Ugyan megengedett a munka Tisá böávkor, mégsem illik az ünnep hangulatához. Ha az ember nem tudja mellőzni a munkát, akkor tizenkettő után kezdjen csak bele.
  • Mint minden más böjtnapon, Tisá böáv alkalmával is szokás extra cedákát adni.
  • Dél elmúltával már szabad széken ülni. A délutáni ima során a tálit és a tfilin is visszakerülnek, valamint a frigyszekrény függönyét is visszahelyezik.
  • Sok közösség által bevett szokás, hogy délután feltakarítanak a házban és felmossák a padlót, várva a messiást.

A böjt után

Az éjszaka beálltával, mielőtt a böjtöt megtörnénk, netilát jádáim (kézmosás) következik, az áldás elhangzása nélkül. Továbbá szokás Kiddus-Levánát mondani, azaz megszentelni az újholdat.

Mivel a Templom egészen másnap, azaz áv hó 10-ig égett, az előző kilenc nap korlátozásai (például húsevés, úszás vagy ruhanemű mosása) áv 10-e délig tartanak.

Öröm a szomorúságban

Tisá böáv napja a gyász mellett az örömre is okot ad. Jeremiás siralmai ezzel a mondattal fejeződnek be: „Téríts vissza Uram magadhoz, és visszatérünk, újítsd meg a mi napjainkat, mint régen.”

Szokás, hogy gyenge kötésű Kinot füzeteket használnak abban a reményben, hogy jövőre már nem lesz rá szükség.

 

Megszakítás