Minden megnyitója az anyaméhnek, minden lényből, amelyet bemutatnak az Örökkévalónak, emberből és baromból, a tied legyen; csakhogy váltasd meg az ember elsőszülöttét, és a tisztátlan állat elsőszülöttét váltasd meg. Megváltandóit pedig egy hónapostól kezdve váltasd meg a becsértékben öt ember ezüst sékellel, a szentség sékelje szerint, húsz géra az. De a barom elsőszülöttét, vagy a juh elsőszülöttét, vagy a kecske elsőszülöttét ne váltasd meg, szentség azok; vérüket hintsd az oltárra, zsiradékukat pedig füstölögtesd el tűzáldozat gyanánt, kellemes illatul az Örökkévalónak. Húsuk pedig a tied legyen, úgy, mint a lengetés szegye és a jobb comb legyen a tied. A szentségek mindama ajándékát, melyeket ajándékoznak Izrael fiai az Örökkévalónak, neked adtam és fiaidnak meg lányaidnak veled együtt örök törvényképen; örök szövetség az az Örökkévaló színe előtt neked és magzatodnak veled. És mondta az Örökkévaló Áronnak: országukban nem kapsz birtokot és osztályrészed ne legyen közöttük; én vagyok a te osztályrészed és birtokod Izrael fiai közepette. (4Mózes 18:15-20)
Hetiszakaszunk, a Korách így rendelkezik az elsőszülöttekről. A zsidó hagyományban számos helyen szerepel az elsőszülötteknek járó kiváltság, az elsőszülöttek kiválasztottságának ténye. Ezt láthatjuk például Jáákov és Észáv (Ézsau) történetében (a témát itt dolgoztuk fel részletesen), vagy József és testvérei esetén. Az elsőszülöttek különleges apai áldásban részesültek és kétszeres részt kaptak az örökségből. Emellett más kiváltságos csoportok is vannak, például a lévi törzs tagjai, illetve azon belül egy család, Áron főpap leszármazottai, akikre több felelősség hárul (vagyis több parancsolatot kell teljesíteniük), ám ezzel együtt több joggal is rendelkeznek.
Azt a feladatot, melyet az aranyborjú bűne után végül a lévi törzs tagjai kaptak, eredetileg az elsőszülötteknek kellett volna megkapniuk. Így, miután az aranyborjú bűnével az elsőszülöttek elveszítették kiváltságos helyzetüket, a feladatok és a jogok is lévi törzsére szálltak. Ám az elsőszülöttek nemcsak az emberek, hanem az állatok, sőt a növények között is kiváltságos helyzettel rendelkeznek a zsidó hagyomány szerint.
Máig élő hagyomány a pidjon háben, az elsőszülöttek kiváltása. Az elsőszülött fiúgyermeket harminc napos korában szertartás keretében ezüstpénz fejében váltják meg egy kohéntól. Ahogy fent, a hetiszakaszból vett idézetben látjuk, a kóser, a Szentélyben feláldozható állatok esetében az elsőszülöttek állatokat fel kellett áldozni a Szentélyben, illetve meg kellett váltani azokat. Korábban pedig arról is írtunk, hogy az év első termését, a bikurimot is fel kellett vinni a jeruzsálemi Szentélybe, és áldozatként kellett bemutatni az Örökkévalónak.
A hetiszakaszban leírt, az állatok elsőszülöttjéből bemutatott áldozat emlékére ezen a héten báránysültet ajánlunk:
Kerti grillen sütött bárányborda
Húsos
glutén- és tojásmentes
4 darab bárányborda
A páchoz:
- ½ pohár olívaolaj
- Só, durvára őrölt bors, ízlés szerint
- 3-4 gerezd fokhagyma, összetörve
- néhány friss rozmaringág
A pác hozzávalóit egy kis tálban alaposan összekeverjük. A megmosott húst egy órára a pácba áztatjuk. Időnként megforgatjuk a húsokat a lében, hogy az ízek jól átjárják. A grillben a szenet felizzítjuk, és amikor már csak parázslik, a fölé helyezett rácsra tesszük a húst. A báránydarabokat minden oldalukon ropogósra sütjük, és frissen felvágott salátával tálaljuk.
Fotó: Farhad Ibrahimzade