Az ember beszédstílusa rengeteg mindenről árulkodik. Nemcsak az számít, hogy mit mondunk, hanem az is, hogy miként fogalmazzuk meg gondolatainkat. Zsidó felfogás szerint a szavaknak hatalmas ereje van, ezért nem mindegy, hogy milyen fordulatokkal gazdagítjuk beszédünket, hiszen azok nagy hatást gyakorolnak saját személyiségünkre és életünk alakulására is. Az Aish.com hét olyan, zsidó körökben bevett kifejezést vett sorra, melyekkel érdemes szókincsünket gazdagítani.
Báruch Hásem!
Vallásos zsidók körben ez a leggyakrabban használt szófordulat, mely annyit tesz: áldott a Név! A név természetesen Istenre utal, akinek négybetűs nevét nem mondjuk ki. A kifejezés lényege, hogy bármi is történjen velünk, legyen szó pozitív vagy negatív történésekről, az Örökkévaló csak áldanunk szabad. Az első ember, aki használta ezt a fordulatot, a bibliai Noách (Noé) volt, aki így szólt az özönvíz levonulta után: „Áldott az Örökkévaló, Sém Istene”. A következő személy Ávráhám szolgája, Eliezer volt, aki a következőt mondta, miután rátalált Rivkára (Rebekára): „Áldott az Örökkévaló, mesterem, Ávráhám Istene”. A harmadik bibliai szereplő, Jitró, Mózes apósa így áldotta Istent a zsidók egyiptomi kivonulása után: „Áldott az Örökkévaló, aki megmentett titeket Egyiptom kezéből”. Az Örökkévaló uralmának elismerése mellett a kifejezés gyakori használatával eleget tehetünk Slomó (Salamon) király utasításának is: „Minden utadon ismerd meg Őt”.
Gám zu letová!
E kifejezést talán úgy fordíthatjuk le a leghelyesebben, hogy „Ebből is jó fog származni”. Más szóval, nem kételkedünk abban, hogy életünk történéseit az Örökkévaló irányítja, aki feltétlenül a javunkat akarja, még ha ez az adott pillanatban nehezen ismerhető is fel. A szófordulat a Misna egyik bölcsétől, Náchum rabbitól ered, aki mintegy kétezer évvel ezelőtt élt Észak-Izraelben. Arról volt híres, hogy szilárdan hitt az isteni gondviselésben és az eléje gördülő akadályokban is a szellemi fejlődés eszközeit látta. Ezért mondta mindenre: Gám zu letová!
Beezrát Hásem!
A Név, tehát Isten segítségével – hangzik el számtalan alkalommal a vallásos zsidók szájából, amikor valamilyen tervükről beszélnek, legyen szó akár csak egy apróságról is. A kifejezés lényege, hogy az emberi akarat és cselekvés önmagában semmit sem ér isteni segítség nélkül.
Báruch dáján háemet!
Áldott az igaz bíró – mondjuk valamilyen rossz hír, elsősorban haláleset kapcsán. A kifejezés forrása az az áldás, melyet a gyászolók mondanak a temetésen: Áldott vagy Te, Örökkévaló Istenünk, a világ királya, az igaz bíró. Ezzel azt a gondolatot fejezzük ki, hogy Isten mindig igazságosan cselekszik, még ha ezt emberi ésszel nem is mindig lehet felfogni. Ahogy a Talmud bölcsei mondják: Ahogy áldanunk kell Istent minden jóért, ugyanúgy áldanunk kell Őt tragédia esetén is.
Behácláchá!
Járj sikerrel! – ezt mondjuk, ha egy ismerősünk valamilyen kihívással készül megbirkózni, legyen szó állásinterjúról vagy iskolai dolgozatról. Mivel a szavainknak óriási ereje van, hiszünk abban, hogy őszinte kívánságunkkal valóban hozzájárulhatunk a másik sikereihez.
Jáser koách!
Avagy magyarosan: skajach. A gratuláció gyakori formája, szó szerint annyit tesz, hogy legyen az erőd kiegyenesítve, azaz a jövőben is erőd teljében érjél el további sikereket. A zsinagógában ezzel köszöntik azt, akit felhívtak a Tórához vagy valamilyen szerepet vállat a szertartáson, például előimádkozott vagy tóramagyarázatot tartott.
Bli néder!
Ez a szófordulat akkor használatos, amikor valaki valamilyen ígéretet tesz. Jelentése: fogadalom nélkül. Itt sem kell feltétlenül világmegváltó dologra gondolni, elég, ha csak találkozót egyeztet két ember, de nem akarják, hogy kijelentésük, pl. „holnap este nyolckor itt találkozunk” úgy tűnjön, mintha szentül megfogadtak volna valamit. A zsidó felfogás ugyanis nagy jelentőséget tulajdonít az adott szónak, amit nem szabad megszegni. A Talmud külön traktátust szentel a fogadalmak szabályainak, tehát valóban komoly dologról van szó. A bli néder kifejezés említésével az ember azt jelzi, hogy ígérete nem fogadalom vagy eskü, csupán szándékot fejez ki.