„És hátramaradt Jákob egyedül; és tusakodott vele valaki a hajnal feljöttéig. Midőn ez látta, hogy nem bír vele, megérintette csípőjének forgócsontját; és kificamodott Jákob csípőjének forgócsontja, amint tusakodott vele… És fölsütött rá a nap, midőn elvonult Peniélnél; ő pedig sántított csípőjére. Azért nem eszik meg Izrael fiai a szökő inat, mely a csípő forgócsontján van, a mai napig, mert megérintette Jákob csípőjének forgócsontján a szökőinat.” (1Mózes 32:25-33)

Érdekesen és kissé szokatlanul fogalmaz a Tóra hetiszakaszunkban, a Vájisláchban. Nem tiltást közöl: „ne egyétek meg a szökőínt”, hanem mintegy köztudott dologként kijelenti: Izrael fiai nem eszik ezt. Ettől függetlenül ez egy érvényes tilalom, a szökőínt és a körülötte lévő zsírokat nem szabad fogyasztani.

Marhahúslevest kínálunk – természetesen szökőín nélkül

Illusztráció: David Thielen/Unsplash

Marhahúsleves (glutén- és tojásmentes)

1,5 kg marhahús, nagyobb darabokra vágva

6 répa

2 fehérrépa

1 karalábé

2 krumpli

1 zellergumó, vagy néhány zellerszár

1 nagy fej hagyma

5 gerezd fokhagyma

1 csokor petrezselyem

1 paprika

1 paradicsom

1 ujjnyi gyömbér

fűszerek: só, bors, pirospaprika, koriander, köménymag, ízlés szerint

A húst vágja nagyobb darabokra, a zöldségeket tisztítsa meg és szintén nagyobb darabokra vágja. Tegye az egészet lábosba, annyi vízzel, amennyi legalább kétszeresen ellepi. Forralja fel, fűszerezze meg, majd lassú tűzön két-két és fél órán át főzze, vagy ameddig a hús megpuhul. Az elpárolgott vizet szükség szerint pótolja. Levesbetéttel, például cérnametélttel tálalja, de önmagában is megállja a helyét.

Még egy kis érdekesség 

A kabala legfontosabb könyve, a Zohár szerint a combból indulnak ki a szexuális vágyak, és bár a legtöbb késztetést le lehet gyűrni, ez az a vágyakozás, mely sokszor még a legerősebb embereket is legyőzi.

Ezért kapcsolódik a szökőín héber neve, a gid hánáse az elfelejteni jelentésű szóhoz: az ember képes arra, hogy elfelejtsen minden erkölcsi gátat és logikus gondolkodást, ha ez a vágya feltámad. Ezért, magyarázza a Zohár, az a legjobb, ha egyáltalán nem fogyasztjuk azt a részt. (Ez természetesen nem a megfelelő keretek között létrejövő házastársi kapcsolatra utal, hanem a tilalmas viszonyokra.)

Ávráhám Jicchák Kook rabbi szerint egy másik nem kívánatos emberi viselkedésről van itt szó. Az ember számára ugyan megengedett, hogy húst fogyasszon és ehhez az állatot kóser módon levágja, azonban nem állhat senki fölött, nem igázhat le senkit, sem embert, sem állatot.

A szökőín teszi lehetővé a test számára, hogy egyenesen álljon, azzal pedig, hogy ezt nem esszük meg, azt fejezzük ki, hogy senki fölé nem szeretnénk emelkedni, hanem szerényen viselkedünk.