George Orwell 1946-ban ezt írta:
„Ha a gondolkodás módosítja a nyelvet, akkor a nyelv is módosítja a gondolatot”.
Ez a megállapítás a mai napig érvényes – szögezi le a chabad.org cikke. Bár tudjuk, hogyan működik az „újbeszéd”, mégis gyakran félrevezet minket. Amikor egy vállalat azt kommunikálja, hogy optimalizálja a munkavállalók számát, akkor minden bizonnyal leépítés történik. A fogyasztóvédelem nem sokat törődik a fogyasztók védelmével és még sorolhatnánk. A jó hír azonban az, hogy a látszólag negatív hatású intézkedéseknek akár jó oldala is lehet. Csak a megfelelő végéről kell megfogni a dolgot.
A cáráát nevű, spirituális eredetű bibliai betegséget az emberek bőrén és ruházatán, valamint a házak falain különféle bűnök, elsősorban a pletykálkodás, a „rossz nyelv” bűne okozta.
Ha egy kohén, a papi törzs tagja megállapította, hogy a házfalon kialakult foltok a cárááttól származnak, és a foltok megmaradnak, sőt: növekednek, a házat le kell rombolni. Bár ez a gyógymód drasztikusnak tűnik, a nagy középkori franciaországi tóramagyarázó, Rási a tórai történeteket kiegészítő midrást idézve ezt mondta:
„Jó hír volt a számukra, hogy a cáráát foltjai érkeztek el hozzájuk, mert az emoriak aranyból készült kincseket rejtettek el házaik falában azon negyven év alatt, amíg a zsidók a sivatagban bolyongtak. A házon levő sérülés miatt lerombolják a házat és megtalálják [a kincseket].”
Hogyan lehetséges, hogy a ház lerombolását büntetésként szabták ki a tulajdonosra, a lerombolás által azonban nagy jutalomhoz jutott? Aki rosszat mondott másokról, miért lelne aranyat a házának falában?
A büntetés célja nemcsak az, hogy „rácsapjon a bűnös kézfejére”, hanem az is, hogy megtanítsa neki a beszéd erejét és jelentőségét, hogy abból tanulva később megfelelően használja a szavakat. Erre való a jutalom. Hogy egy példával világítsuk meg:
A szavaknak rendkívül nagy ereje van. Gyakran előfordul, hogy gondolunk valamire, ami elménkben még csak halványan körvonalazódik, ám amikor elkezdünk beszélni róla, hirtelen minden értelmet és célt nyer. Elnyomó rezsimeket ugyanúgy szavak képesek fenntartani, mint ahogy a szavak gyógyulást is tudnak hozni a szenvedőknek. Ha megfelelően mondjuk ki a gondolatainkat, nagyszerű, pozitív változásokat érhetünk el.
A szavak a kabala szerint a lélek legmélyebb részeibe hatolnak, szavakká formált gondolatainkkal új mélységeket, lehetőségeket és erőt fedezhetünk fel.
Akinek cáráát sújtja a házát, bűnt követett el, rosszul használta a szavait és ezért büntetést kell kapnia. A pletykálkodás, szavakkal való bántás elítélése azonban csak a feladat egyik fele. A másik az a lehetőség, amelyet a helyzet kínál a pozitív változások elérésére. Pozitív és konstruktív módon kell hirdetni a szavak erejét. Ha az ember arra használta a szavait, hogy feltárjon valamit, aminek rejtve kellett volna maradnia, akkor az az ember olyan, mint aki lerombolja házának falait – és ékszereket talál ott.
Válasszuk meg bölcsen a szavainkat. Ez azt jelenti, hogy nem egyszerűen tartózkodunk a negatív dolgoktól, hanem leromboljuk a falakat és feltárjuk az ékszereket. Legyünk bátrak, mondjuk ki a gondolatainkat. Közöljük másokkal is jó ötleteinket és sugározzunk pozitív energiát. Legyünk bőkezűek a dicsérettel, dicsérjük meg barátunk mosolyát, köszönjünk meg egy könnyed beszélgetést az ebédszünetben vagy mondjuk el a szüleinknek, milyen hálásak vagyunk nekik, amiért felneveltek. Tanuljunk Tórát és az elsajátított gondolatokat osszuk meg másokkal. Ahogy kimondjuk a gondolatainkat, a szavaink által új értelmet és erőt nyernek. Ez a szavak varázslata.
Erre tanít a Tóra, amikor arról beszél, hogy a pletykálkodó ember házának falai ékszereket rejtegetnek.