A purimi ünnepi lakoma különleges jelentőséggel bír, mert nemcsak testi örömöket szolgáltat, hanem magasabb spirituális szintre emeli a lelket is. A zsidó misztika legfontosabb könyve, a Zohár azt írja, hogy purimkor az ember képes ugyanazt a magas spirituális szintet elérni a testi élvezetek révén, amit jom kipurkor a test sanyargatásával.
A zsidó nép tagjai szentek, mind testileg, mind spirituális értelemben, ezért fizikai tetteinket is szentségnek kell áthatnia, és úgy kell azokat végrehajtanunk, hogy azzal megszenteljük és dicsőítsük Isten nevét. Mindaddig azonban, amíg a zsidó nép ősi ellensége, Ámálek létezik, azon igyekszik, hogy beszennyezze a zsidók tiszta cselekedeteit azáltal, hogy bűnre csábítja őket. Amikor meggyengül Ámálek ereje, a zsidók azonnal erőre kapnak és kizárólag Isten szolgálatára elvégzett fizikai cselekedeteiket nyomban áthatja a tisztaság.
A purimi lakoma különlegesen nagy örömmel jár, mert azt szimbolizálja, hogy a zsidók kijavították a bűnüket, melyet Hámán idejében éppen a lakomával követtek el. Bölcseink azt mondják, hogy a purimi eseménysorozat kiindulópontjául szolgáló lakomán való részvétellel kettős bűnt követtek el a zsidók annak ellenére, hogy magyarázóink szerint Áchásvéros kóser ételt szolgált fel nekik. Áchásvéros király tudósai ugyanis hibát vétettek a számításaikban, és úgy vélték, hogy már eltelt a Jirmejá (Jeremiás) próféta által megjövendölt hetven év a Szentély pusztulásától számítva, vagyis nem teljesült a prófécia, nem épült fel a Szentély. A király ezért rendezte ezt a lakomát, melyen – és itt következik a második bűn – a jeruzsálemi Szentély elrabolt és megszentségtelenített edényei kerültek az asztalra és a király a kohén gádol, a főpap ruhájában parádézott.
E bűnt a zsidók teljesen helyrehozták, így nem böjtöt rendeltek el erre a napra, hogy nemzedékeken keresztül bűnbánatot gyakorolhassunk miatta, hanem éppen ellenkezőleg, örömöt és lakomát. Arra azonban figyeljünk oda, hogy a megilában (Eszter könyve) ezt is olvassuk (8:16): „A zsidóknak fény és öröm jutott…” – azt mondják erre magyarázóink, hogy innen tudjuk, hogy az a helyes, ha a purimi lakomát tóratanulás előzi meg. A mondatban az öröm ugyanis az ünnepi lakomára utal, ám előtte ott áll a fény szó, mely a Tórára utal.
Purim száméách – boldog purimot!